Näkyvyyttä ja uusia markkinointikeinoja ranskalaiselle La Cantine-ravintolalle
Holopainen, Niina; Jännäri, Noora; Tuokko, Jarrad (2013)
Holopainen, Niina
Jännäri, Noora
Tuokko, Jarrad
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618413
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinointisuunnitelma La Cantine-ravintolalle, joka sijaitsee Munkkiniemessä. Markkinointisuunnitelman tavoitteena oli havainnollistaa yrityksen nykytilannetta markkinoinnin näkökulmasta sekä tutkia yritykselle sopivia markkinointiviestinnän keinoja. Opinnäytetyö koostuu käytännönläheisestä ja teoreettisesta osiosta.
La Cantine ravintola on perustettu vasta vuoden 2013 tammikuussa ja ravintolalla ei ole vielä toimivaa markkinointisuunnitelmaa. Ravintolalla on nettisivut, joilla he markkinoivat ravintolaa. Tämän lisäksi ravintolalla on ollut mainos Munkkiniemen paikallislehdessä, mutta lehtimarkkinointi ei osoittautunut heidän ravintolalleen toimivaksi markkinointikanavaksi.
Markkinointisuunnitelmassa esiteltiin erilaisia toimenpide-ehdotuksia, jotta La Cantinen markkinointi olisi kokonaisuudessaan suunnitelmallisempaa ja kannattavampaa. Opinnäytetyön alussa käsiteltiin yrityksen lähtökohtatilannetta analysoimalla ympäristöä, yrityksen toimintaa ja kilpailijoita. Teoreettisista osista laajin on markkinoinninkanavat. Luku käsitteli Googlea, Facebookia, blogeja sekä muita markkinoinnin viestintäkeinoja kuten lehtimarkkinointia, ulkomainontaa, sponsorointia ja yhteistyötä lähialueen yritysten kanssa. Markkinointistrategiassa käytiin läpi markkinoinnin tavoitteet ja toimenpiteet, sekä analysoitiin markkinoinnin erilaisia kilpailukeinoja.
Jokainen opinnäytetyön osio alkoi teoreettisella osuudella ja tämän jälkeen kyseistä osaa analysoitiin ravintolan näkökulmasta. Tämä rakenne auttaa opinnäytetyön toimeksiantajaa ymmärtämään markkinoinnin kehitysehdotukset.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, jota La Cantine voi käyttää näkyvyytensä parantamiseen. Varsinkin Internetistä ja sosiaalisesta mediasta löytyi monta potentiaalista markkinointikanavaa ravintolalle. Pienelle yritykselle, jolla on rajallinen markkinointibudjetti, on myös olemassa käyttökelpoisia markkinointikanavia kuten Facebook, blogit, lehtimainonta tai yhteistyö lähi-alueiden yritysten kanssa.
La Cantinen lämminhenkinen ja kotoisa tunnelma välittyy asiakkaille jo ravintolan ulkopuolelta. Puitteet ovat siltä osin jo kunnossa, mutta markkinointiin tulee panostaa tulevaisuudessa paljon, jotta ravintoalle saavutetaan tulevaisuudessa menestystä.
La Cantine ravintola on perustettu vasta vuoden 2013 tammikuussa ja ravintolalla ei ole vielä toimivaa markkinointisuunnitelmaa. Ravintolalla on nettisivut, joilla he markkinoivat ravintolaa. Tämän lisäksi ravintolalla on ollut mainos Munkkiniemen paikallislehdessä, mutta lehtimarkkinointi ei osoittautunut heidän ravintolalleen toimivaksi markkinointikanavaksi.
Markkinointisuunnitelmassa esiteltiin erilaisia toimenpide-ehdotuksia, jotta La Cantinen markkinointi olisi kokonaisuudessaan suunnitelmallisempaa ja kannattavampaa. Opinnäytetyön alussa käsiteltiin yrityksen lähtökohtatilannetta analysoimalla ympäristöä, yrityksen toimintaa ja kilpailijoita. Teoreettisista osista laajin on markkinoinninkanavat. Luku käsitteli Googlea, Facebookia, blogeja sekä muita markkinoinnin viestintäkeinoja kuten lehtimarkkinointia, ulkomainontaa, sponsorointia ja yhteistyötä lähialueen yritysten kanssa. Markkinointistrategiassa käytiin läpi markkinoinnin tavoitteet ja toimenpiteet, sekä analysoitiin markkinoinnin erilaisia kilpailukeinoja.
Jokainen opinnäytetyön osio alkoi teoreettisella osuudella ja tämän jälkeen kyseistä osaa analysoitiin ravintolan näkökulmasta. Tämä rakenne auttaa opinnäytetyön toimeksiantajaa ymmärtämään markkinoinnin kehitysehdotukset.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, jota La Cantine voi käyttää näkyvyytensä parantamiseen. Varsinkin Internetistä ja sosiaalisesta mediasta löytyi monta potentiaalista markkinointikanavaa ravintolalle. Pienelle yritykselle, jolla on rajallinen markkinointibudjetti, on myös olemassa käyttökelpoisia markkinointikanavia kuten Facebook, blogit, lehtimainonta tai yhteistyö lähi-alueiden yritysten kanssa.
La Cantinen lämminhenkinen ja kotoisa tunnelma välittyy asiakkaille jo ravintolan ulkopuolelta. Puitteet ovat siltä osin jo kunnossa, mutta markkinointiin tulee panostaa tulevaisuudessa paljon, jotta ravintoalle saavutetaan tulevaisuudessa menestystä.