Lapsen harjaantuminen englannin kielen käytössä päiväkotiympäristössä
Lahtinen, Hanna (2013)
Lahtinen, Hanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618297
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on lapsen harjaantuminen englannin kielen käytössä päiväkotiympäristössä. Tavoitteena on tutkia lasten vieraan kielen oppimisen tukemista päiväkotiympäristössä, ja samalla selvittää, miten kotiympäristössä tuetaan englannin kielen käyttöä toisen vanhemman äidinkielen ollessa englanti. Työn tarkoituksena on tuoda esille käytettyjä menetelmiä ja keinoja englannin kielen opettamiseen ja kielen käytön tukemiseen. Kotkan Englanninkielinen leikkikoulu, varhaiskasvatussuunnitelma, kielen kehitys sekä vieraan kielen oppiminen muodostavat teoreettisen viitekehyksen opinnäytetyölle.
Opinnäytetyö on laadullinen työelämälähtöinen tutkimus. Aineisto on kerätty teemahaastattelun ja kyselyn avulla. Teemahaastattelu on tehty leikkikoulun kolmelle työntekijälle ja kysely kohdistettiin vanhemmille. Teemahaastattelu tallennettiin kirjoittamalla haastateltavien puhe sanasta sanaan muistiin. Kyselyjen vastaukset vanhemmat kirjoittivat lomakkeeseen. Tutkimuksen luotettavuutta on lisätty kirjoittamalla mahdollisimman selkeästi ja tarkasti tutkimuksen kulku.
Aineistosta käy ilmi menetelmät ja keinot, joilla englannin kielen oppimista ja sen käytössä harjaantumista tuetaan. Aineiston tuloksista voidaan päätellä, että kielen oppimista ja sen käytössä harjaantumista voidaan tukea monin eri keinoin, jotka eivät ole kaukana äidinkielen eli suomen oppimisesta.
Opinnäytetyö on laadullinen työelämälähtöinen tutkimus. Aineisto on kerätty teemahaastattelun ja kyselyn avulla. Teemahaastattelu on tehty leikkikoulun kolmelle työntekijälle ja kysely kohdistettiin vanhemmille. Teemahaastattelu tallennettiin kirjoittamalla haastateltavien puhe sanasta sanaan muistiin. Kyselyjen vastaukset vanhemmat kirjoittivat lomakkeeseen. Tutkimuksen luotettavuutta on lisätty kirjoittamalla mahdollisimman selkeästi ja tarkasti tutkimuksen kulku.
Aineistosta käy ilmi menetelmät ja keinot, joilla englannin kielen oppimista ja sen käytössä harjaantumista tuetaan. Aineiston tuloksista voidaan päätellä, että kielen oppimista ja sen käytössä harjaantumista voidaan tukea monin eri keinoin, jotka eivät ole kaukana äidinkielen eli suomen oppimisesta.