Mainetutkimuksen kohteena Country Spa & Resort Grankulla
Tiainen, Johanna (2013)
Tiainen, Johanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112517983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112517983
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin porilaisen matkailu- ja hyvinvointipalveluja tarjoavan Country Spa & Resort Grankullan mainetta sen asiakkaiden ja muiden yrityksestä kiinnostuneiden silmissä. Työssä tutkittiin myös kohderyhmän mielikuvia yrityksestä. Mieilikuvat liittyvät läheisesti maineen käsitteeseen. Tutkimuksella haluttiin myös saada selvillä asiakkaiden toiveita yrityksen palveluista. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen sähköisenä lomakekyselynä toukokuussa 2013. Työssä käsiteltiin myös hyvinvointimatkailun teoriaa, sekä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää.
Kysely suoritettiin 6.5.–17.5. 2013 välisenä aikana. Kysely lähetettiin Grankullan sähköpostin kautta uutikirjeen vastaanottaville henkilöille. Lisäksi kyselyn internetlinkki laitettiin yrityksen Facebook-seinälle. Vastauksia palautui 73.
Alle puolet vastaajista oli käyttänyt Grankullan palveluita. Grankullan maine oli vastausten perusteella positiivinen ja yrityksen palvelutarjonta tiedettiin hyvin. Vain muutama vastaaja ilmotti, ettei tiennyt mitään palveluista. Grankullan tunnetuin palvelu oli sen vanhin palvelu, spa- ja hoitolapalvelut. Kyselyssä oli myös mielikuvaosio, jossa esitettiin Grankullaa kuvaavia adjektiivia. Sanoja olivat esimerkiksi rauhoittava ja ammattitaitoinen. Vastaajat olivat väittämien kanssa suurimmaksi osaksi täysin samaa mieltä tai osittain samaa mieltä. Kehitysehdotuksia vastaajat olivat antaneet hyvin. Niissä sekä kehuttiin, että annettiin rakentavaa palautetta. 96 % vastaajista ilmoitti halukkuutensa käyttää palveluita tulevaisuudessa. Kyselyn lopussa pyydettiin vielä kuvailemaan Grankullaa muutamalla lauseella. Vastauksissa toistui positiivisuutta ja rauhoittavuutta kuvastavat adjektiivit.
Kysely suoritettiin 6.5.–17.5. 2013 välisenä aikana. Kysely lähetettiin Grankullan sähköpostin kautta uutikirjeen vastaanottaville henkilöille. Lisäksi kyselyn internetlinkki laitettiin yrityksen Facebook-seinälle. Vastauksia palautui 73.
Alle puolet vastaajista oli käyttänyt Grankullan palveluita. Grankullan maine oli vastausten perusteella positiivinen ja yrityksen palvelutarjonta tiedettiin hyvin. Vain muutama vastaaja ilmotti, ettei tiennyt mitään palveluista. Grankullan tunnetuin palvelu oli sen vanhin palvelu, spa- ja hoitolapalvelut. Kyselyssä oli myös mielikuvaosio, jossa esitettiin Grankullaa kuvaavia adjektiivia. Sanoja olivat esimerkiksi rauhoittava ja ammattitaitoinen. Vastaajat olivat väittämien kanssa suurimmaksi osaksi täysin samaa mieltä tai osittain samaa mieltä. Kehitysehdotuksia vastaajat olivat antaneet hyvin. Niissä sekä kehuttiin, että annettiin rakentavaa palautetta. 96 % vastaajista ilmoitti halukkuutensa käyttää palveluita tulevaisuudessa. Kyselyn lopussa pyydettiin vielä kuvailemaan Grankullaa muutamalla lauseella. Vastauksissa toistui positiivisuutta ja rauhoittavuutta kuvastavat adjektiivit.