Sosiaalisen median strategia Moottoripyora.org-sivustolle
Tajakka, Mirkka (2013)
Tajakka, Mirkka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917367
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli sosiaalisen median strategian luominen Moottoripyora.org-sivustolle. Opinnäytetyön aihe oli lähtöisin sivustoa ylläpitävän Motorg ry:n tarpeesta saada kartoitettua sivuston käyttäjien mielipiteitä sivuston kehityksestä ja sivustolle tarvittavista sosiaalisen median toiminnoista. Moottoripyora.orgin kävijämäärät ovat kasvaneet tasaisesti vuosien varrella ja kasvun odotetaan myös jatkuvan. Sivusto on ollut tärkeä osa Motorgin toimintaa, joten sen kehittämiseen haluttiin panostaa. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan sosiaalisen median toimintoja sivuston kehityksessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Moottoripyora.org-sivustolle suunnitelma sosiaalisen median eri muotojen hyödyntämiseksi sivuston toiminnassa ja kehityksessä. Tavoitteena oli myös antaa strategiset suuntaviivat sosiaalisessa mediassa toimimiselle ja esittää konkreettisia keinoja, joilla tätä strategiaa voidaan toteuttaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Moottoripyora.org-sivuston käyttäjille kyselytutkimus, joka selvittää heidän nykyisiä toimintatapojaan sivuston ja muiden sosiaalisten medioiden käytöstä. Samalla pyrittiin kartoittamaan heidän toiveitaan sivuston kehittämisestä sosiaalisen median työkalujen osalta. Kysely toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin. Kyselylomake tehtiin TAMKin E-lomake-ohjelmalla. Linkki kyselyyn julkaistiin Moottoripyora.org-sivustolla ja sivuston omassa Facebook-ryhmässä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi strateginen suunnitelma siitä, kuinka Moottoripyora.org-sivustoa tulisi kehittää sosiaalisen median toimintojen osalta ja kuinka sivuston näkyvyyttä voitaisiin parantaa sosiaalisessa mediassa. Kehittämistoimenpiteinä esitettiin, että sivustolle lisätään eräitä toimintoja sisällön jakamiseksi sosiaalisessa mediassa ja että sivustolle avataan oma profiili valittuihin sosiaalisen median palveluihin. Opinnäytetyön teoreettinen osa esittelee lyhyesti yritys- ja yhdistystoiminnalle hyödyllisiä sosiaalisen median palveluita ja toimintoja. Opinnäytetyön tuloksena syntynyttä strategiaa voidaan soveltaa myös muiden samankaltaisten verkkosivustojen kehittämisessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Moottoripyora.org-sivustolle suunnitelma sosiaalisen median eri muotojen hyödyntämiseksi sivuston toiminnassa ja kehityksessä. Tavoitteena oli myös antaa strategiset suuntaviivat sosiaalisessa mediassa toimimiselle ja esittää konkreettisia keinoja, joilla tätä strategiaa voidaan toteuttaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Moottoripyora.org-sivuston käyttäjille kyselytutkimus, joka selvittää heidän nykyisiä toimintatapojaan sivuston ja muiden sosiaalisten medioiden käytöstä. Samalla pyrittiin kartoittamaan heidän toiveitaan sivuston kehittämisestä sosiaalisen median työkalujen osalta. Kysely toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin. Kyselylomake tehtiin TAMKin E-lomake-ohjelmalla. Linkki kyselyyn julkaistiin Moottoripyora.org-sivustolla ja sivuston omassa Facebook-ryhmässä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi strateginen suunnitelma siitä, kuinka Moottoripyora.org-sivustoa tulisi kehittää sosiaalisen median toimintojen osalta ja kuinka sivuston näkyvyyttä voitaisiin parantaa sosiaalisessa mediassa. Kehittämistoimenpiteinä esitettiin, että sivustolle lisätään eräitä toimintoja sisällön jakamiseksi sosiaalisessa mediassa ja että sivustolle avataan oma profiili valittuihin sosiaalisen median palveluihin. Opinnäytetyön teoreettinen osa esittelee lyhyesti yritys- ja yhdistystoiminnalle hyödyllisiä sosiaalisen median palveluita ja toimintoja. Opinnäytetyön tuloksena syntynyttä strategiaa voidaan soveltaa myös muiden samankaltaisten verkkosivustojen kehittämisessä.