Onnistunut messusuunnittelu: Unelmamessut ideasta käytäntöön
Sarjala, Sanna (2013)
Sarjala, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013103016462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013103016462
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli onnistunut messusuunnittelu. Työssä keskityttiin messusuunnitteluun ideoinnista käytännön toteutukseen asti. Tarkoituksena oli tehdä messuopas AV-alalla toimivalle työnantajalle. Oppaan tavoitteena on helpottaa messujen suunnittelemista ja tehdä yrityksen tulevista messuista nykyistä tuottavammat.
Tavoitteena oli selvittää, millä keinoin tuottavuus olisi saavutettavissa. Tutkimuskysymys oli, kuinka messuista olisi mahdollista saada entistä tuottavammat.
Opinnäytetyön viitekehys rakentuu asiakkuudenhallinnasta, prosessien hallinnasta sekä messusuunnittelusta. Jokainen messusuunnittelu on oma projektinsa, jonka pohjalla on jo aikaisemmin suunniteltu ja mietitty prosessi. Messuja ei suunnitella yritystä, vaan asiakasta ajatellen, koska ilman asiakasta ei ole yritystä.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön menetelminä on käytetty teorialähteiden lisäksi tekijän omia havaintoja, benchmarkingtietoa kansainvälisiltä messuilta sekä yrityksen aikaisempia messukokemuksia.
Messuista on mahdollista tehdä tuottavaa ja aikaa säästävää toimintaa hyvällä alkusuunnittelulla. Messuista tehtävästä messuideasta, joka toimii messujen liikeideana, täytyy selvitä messutavoitteet, viestintä- ja rahoitussuunnitelmat sekä budjetti. Yrityksen henkilökunnan sitoutuneisuus on erittäin tärkeää onnistuneiden messujen kannalta.
Lopputuotoksena on koottu messuopas. Oppaassa on riittävä teoriapohja, jota voi käyttää messusuunnittelun pohjana. Opasta jatkojalostetaan yrityksen näköiseksi ja sinne lisätään yritykseen liittyviä tärkeitä tietoja. Oppaan lisäksi suunnittelun avuksi kannattaa laatia messukohtainen aikajana tarkkoine päivämäärineen, jotta tuottavuustavoite voidaan saavuttaa.
Tavoitteena oli selvittää, millä keinoin tuottavuus olisi saavutettavissa. Tutkimuskysymys oli, kuinka messuista olisi mahdollista saada entistä tuottavammat.
Opinnäytetyön viitekehys rakentuu asiakkuudenhallinnasta, prosessien hallinnasta sekä messusuunnittelusta. Jokainen messusuunnittelu on oma projektinsa, jonka pohjalla on jo aikaisemmin suunniteltu ja mietitty prosessi. Messuja ei suunnitella yritystä, vaan asiakasta ajatellen, koska ilman asiakasta ei ole yritystä.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön menetelminä on käytetty teorialähteiden lisäksi tekijän omia havaintoja, benchmarkingtietoa kansainvälisiltä messuilta sekä yrityksen aikaisempia messukokemuksia.
Messuista on mahdollista tehdä tuottavaa ja aikaa säästävää toimintaa hyvällä alkusuunnittelulla. Messuista tehtävästä messuideasta, joka toimii messujen liikeideana, täytyy selvitä messutavoitteet, viestintä- ja rahoitussuunnitelmat sekä budjetti. Yrityksen henkilökunnan sitoutuneisuus on erittäin tärkeää onnistuneiden messujen kannalta.
Lopputuotoksena on koottu messuopas. Oppaassa on riittävä teoriapohja, jota voi käyttää messusuunnittelun pohjana. Opasta jatkojalostetaan yrityksen näköiseksi ja sinne lisätään yritykseen liittyviä tärkeitä tietoja. Oppaan lisäksi suunnittelun avuksi kannattaa laatia messukohtainen aikajana tarkkoine päivämäärineen, jotta tuottavuustavoite voidaan saavuttaa.