SAP-koulutusten suunnittelu : ABB Oy Motors and Generators Vaasa
Kuvaja, Atte (2013)
Kuvaja, Atte
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101416110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101416110
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on suorittaa SAP-koulutukset toimeksiantajalla. Koulutuksien lisäksi syvennytään suunnitteluun liittyviin seikkoihin. Työ tehdään siksi, että koulutuksiin halutaan suunnittelun kautta hieman enemmän loogisuutta kuin aiemmin on koulutuksissa ollut. Työ suoritetaan projektina, ja sen lyhyiden jaksojen takia projektimenetelmäksi on valittu Scrum-menetelmä.
Toiminnanohjausjärjestelmien merkitys nykypäivänä on suuri. Toiminnanohjausjärjestelmillä hallitaan helposti ja luotettavasti esimerkiksi varaston toimintaa ja lähetetään sekä vastaanotetaan tuotteita ongelmitta. Toiminnanohjausjärjestelmän hyvä koulutus on edesauttamassa yrityksen menestystä rahallisissa asioissa, sillä koulutuksen avulla tarvitaan vähemmän esimerkiksi ulkopuolista työvoimaa. Toiminnanohjausjärjestelmä SAP:n koulutuksien suunnittelulla haluttiin mahdollistaa se, että koulutusprosessin läpivienti olisi mutkatonta, oppiminen olisi mahdollista ja myös koulutusprosessien tulevaisuus olisi turvattuna hyvän suunnittelupohjan turvin.
Koulutusprosessin läpivieminen täyttää Scrum-projektimenetelmän piirteet, ja kyseinen menetelmä on muokattu yrityksen tarpeisiin sopiviksi. Minun vastuullani oleva suunnittelu kattaa osan Scrumille tyypillisistä sprinteistä koulutuksissa ja on olennainen osa koulutusprosessia. Koko koulutusprosessin aikana luon itse omia tiedostoja suunnittelun tukemiseksi ja opinnäytetyön dokumentoinnin helpottamiseksi. Koulutusprosessin palaute käsitellään koulutettavien kyselyn muodossa ja sitä analysoidaan tässä työssä. Kyselyiden aiempien vuosien tulokset ovat viitanneet siihen, että työntekijöiden SAP:n käytön osaamista pitäisi laajentaa. Tutkimuksen aikana huomattiin, että perusteellinen suunnittelu johtaa onnistuneisiin lopputuloksiin.
SAP-koulutusten tulokset todistivat sen, että hyvä suunnittelu toi tuloksia. Tulokset olivat pääsääntöisesti positiivisia, ja koulutukset tarjosivat ensisijaisesti mahdollisuuden oppia. Myös kehitysehdotukset olivat hyviä, ja todella negatiiviselta palautteelta vältyttiin työn aikana.
Toiminnanohjausjärjestelmien merkitys nykypäivänä on suuri. Toiminnanohjausjärjestelmillä hallitaan helposti ja luotettavasti esimerkiksi varaston toimintaa ja lähetetään sekä vastaanotetaan tuotteita ongelmitta. Toiminnanohjausjärjestelmän hyvä koulutus on edesauttamassa yrityksen menestystä rahallisissa asioissa, sillä koulutuksen avulla tarvitaan vähemmän esimerkiksi ulkopuolista työvoimaa. Toiminnanohjausjärjestelmä SAP:n koulutuksien suunnittelulla haluttiin mahdollistaa se, että koulutusprosessin läpivienti olisi mutkatonta, oppiminen olisi mahdollista ja myös koulutusprosessien tulevaisuus olisi turvattuna hyvän suunnittelupohjan turvin.
Koulutusprosessin läpivieminen täyttää Scrum-projektimenetelmän piirteet, ja kyseinen menetelmä on muokattu yrityksen tarpeisiin sopiviksi. Minun vastuullani oleva suunnittelu kattaa osan Scrumille tyypillisistä sprinteistä koulutuksissa ja on olennainen osa koulutusprosessia. Koko koulutusprosessin aikana luon itse omia tiedostoja suunnittelun tukemiseksi ja opinnäytetyön dokumentoinnin helpottamiseksi. Koulutusprosessin palaute käsitellään koulutettavien kyselyn muodossa ja sitä analysoidaan tässä työssä. Kyselyiden aiempien vuosien tulokset ovat viitanneet siihen, että työntekijöiden SAP:n käytön osaamista pitäisi laajentaa. Tutkimuksen aikana huomattiin, että perusteellinen suunnittelu johtaa onnistuneisiin lopputuloksiin.
SAP-koulutusten tulokset todistivat sen, että hyvä suunnittelu toi tuloksia. Tulokset olivat pääsääntöisesti positiivisia, ja koulutukset tarjosivat ensisijaisesti mahdollisuuden oppia. Myös kehitysehdotukset olivat hyviä, ja todella negatiiviselta palautteelta vältyttiin työn aikana.