Snæfellsnes as a brand : a study in regional brand identity
Leppänen, Eero (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101016017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101016017
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee maakuntabrändin rakentamista ja tutkii asiaa case –kohteen, Snæfellsnessin maakunnan näkökulmasta. Työ toteutetaan tukemaan islantilaisen konsulttiyrityksen, Altan, johtamaa aluekehitysprojektia. Työn tavoitteena on muodostaa ehdotelma Snæfellsnessin brändin ohjaavista arvoista David Aakerin brändi-identiteettimallia käyttäen. Tukimateriaalina toimii Altan keräämä kysely koskien sekä paikallisten että vierailijoiden näkemystä ja kokemusta maakunnan tämänhetkisestä imagosta sekä opinnäytetyön tekijän toteuttamat haastattelut.
Työn teoreettinen osuus selvittää miten alueellinen ja kaupallinen brändi eroaa toisistaan ja miten kaupallisten brändien identiteetin hallintaan luotu malli toimii alueellisen brändin määrittämisessä.
Työn käytännön osuudessa käsitellään Snæfellsnessin maakuntabrändiä. Esiteltyä identiteettimallia hyödynnetään kahdelle kohderyhmälle kohdennetun brändin mallintamisessa. Tämän lisäksi keskustelen lyhyesti brändin jalkauttamisesta mediavalintoihin.
Tutkimusaineisto koostuu brändin arvoa, identiteettiä ja johtamista käsittelevistä teoksista ja artikkeleista. Brändiä käsittelevän materiaalin keskiössä on Aakerin malli brändin identiteetin kehittämisestä. Lisäksi lähdeaineistona toimii alueellisia brändejä käsitteleviä teoksia ja artikkeleita. Brändin määrittelemisessä käytettävä tieto muodostuu kohdeyrityksen johdon sekä paikallisten ihmisten haastatteluista, sekä Altan keräämästä kyselystä.
Työn teoreettinen osuus selvittää miten alueellinen ja kaupallinen brändi eroaa toisistaan ja miten kaupallisten brändien identiteetin hallintaan luotu malli toimii alueellisen brändin määrittämisessä.
Työn käytännön osuudessa käsitellään Snæfellsnessin maakuntabrändiä. Esiteltyä identiteettimallia hyödynnetään kahdelle kohderyhmälle kohdennetun brändin mallintamisessa. Tämän lisäksi keskustelen lyhyesti brändin jalkauttamisesta mediavalintoihin.
Tutkimusaineisto koostuu brändin arvoa, identiteettiä ja johtamista käsittelevistä teoksista ja artikkeleista. Brändiä käsittelevän materiaalin keskiössä on Aakerin malli brändin identiteetin kehittämisestä. Lisäksi lähdeaineistona toimii alueellisia brändejä käsitteleviä teoksia ja artikkeleita. Brändin määrittelemisessä käytettävä tieto muodostuu kohdeyrityksen johdon sekä paikallisten ihmisten haastatteluista, sekä Altan keräämästä kyselystä.