Koulutuksen vaikuttavuus ammattiosaamiseen puhdistuspalvelualan oppisopimuskoulutuksessa
Liimatainen, Jaana (2013)
Liimatainen, Jaana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100715906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100715906
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Keski-Pohjanmaan aikuisopistossa opiskelevien puhdistuspalvelualan oppisopimusopiskelijoiden ammatillisen osaamisen kehittymistä koulutuksen aikana. Ammatillista kehittymistä tarkasteltiin työn teknisen ja toiminnallisen laadun näkökulmasta. Tämän työn tavoitteena oli löytää vastauksia siihen, kuinka paljon koulutus vaikuttaa opiskelijoiden ammattiosaamiseen sekä oman työn kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena ja kvalitatiivisena tutkimuksena huhtikuussa 2013. Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksena ja ammattiosaamisen tietotestinä sekä työn havainnointina. Tutkimukseen valittiin yhdeksän oppisopimusopiskelijaa ja viisi lähiesimiestä.
Tulokset osoittivat koulutuksen vaikuttaneen ammattiosaamiseen sekä oman työn kehittämiseen paljon. Ulkopuolisille arvioijille opiskelijoiden osaamisen kehittyminen ei kuitenkaan kaikkien opiskelijoiden kohdalla näkynyt. Opiskelijoiden oma arvio koulutuksen vaikuttavuudesta oli hyvä. Opiskelijakohtaisia tuloksia analysoitaessa voidaan todeta, ettei työkokemusvuosilla, iällä ja alan aikaisemmalla pohjakoulutuksella ollut yhteyttä siihen, miten paljon koulutus vaikutti ammattiosaamiseen ja oman työn kehittämiseen.
Opinnäytetyön tulokset antavat tietoa koulutuksen onnistumisesta sekä koulutuksen kehittämistarpeista. Tuloksia voidaan hyödyntää oppisopimuskoulutuksen laadun kehittämisessä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena ja kvalitatiivisena tutkimuksena huhtikuussa 2013. Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksena ja ammattiosaamisen tietotestinä sekä työn havainnointina. Tutkimukseen valittiin yhdeksän oppisopimusopiskelijaa ja viisi lähiesimiestä.
Tulokset osoittivat koulutuksen vaikuttaneen ammattiosaamiseen sekä oman työn kehittämiseen paljon. Ulkopuolisille arvioijille opiskelijoiden osaamisen kehittyminen ei kuitenkaan kaikkien opiskelijoiden kohdalla näkynyt. Opiskelijoiden oma arvio koulutuksen vaikuttavuudesta oli hyvä. Opiskelijakohtaisia tuloksia analysoitaessa voidaan todeta, ettei työkokemusvuosilla, iällä ja alan aikaisemmalla pohjakoulutuksella ollut yhteyttä siihen, miten paljon koulutus vaikutti ammattiosaamiseen ja oman työn kehittämiseen.
Opinnäytetyön tulokset antavat tietoa koulutuksen onnistumisesta sekä koulutuksen kehittämistarpeista. Tuloksia voidaan hyödyntää oppisopimuskoulutuksen laadun kehittämisessä.