Maksullisen palvelutoiminnan malli : Karelia-ammattikorkeakoulun tekniikan laboratorioiden asiantuntijapalvelujen kehittäminen tuotteistamalla
Prepula, Anne (2013)
Prepula, Anne
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100215760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100215760
Tiivistelmä
Elinkeinoelämä viestittää jatkuvasti erilaisista palvelutarpeista Karelia-ammattikorkeakoululle (AMK). Tekniikan laboratorioilla on edellytykset hyödyntää osaamista monipuolisesti tarjoamalla sekä koulutus- ja laboratorioympäristön että asiantuntijapalveluja alueen yrityksille. Maksullinen palvelutoiminta on yksi TKI-toiminnan toteuttamisen muodoista; keino kehittää elinkeinoelämää vuorovaikutteisesti hyödyntäen osapuolten asiantuntijuutta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda laboratorioiden palvelutoimintaan yhtenäisiä toimintatapoja palvelujen tuotteistamiseen ja selvittää miten TKI-projekti- ja koulutustoimintaa voidaan hyödyntää laboratorioiden palvelujen kehittämisessä. Tehtävänä oli tutkimukseen ja teoriaan pohjautuen luoda asiakaslähtöinen palvelutoimintaa linjaava malli. Tehtävänä oli myös kartoittaa tekniikan laboratorioiden palvelutarjoomaa sekä testata tuotteistamisen toimintatapaa määrittämällä rakennustekniikan laboratorion äänimittauspalvelu sekä palveluprosessi.
Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja osallistuvaa havainnointia. Teemahaastattelun avulla selvitettiin ulkoisen palvelutoiminnan hyötyjä AMK:lle ja sen asiakkaille, palvelutoiminnan kehittämisen haasteita, palvelujen tuotteistamisen hyötyjä sekä palveluprosessia. Haastattelussa pyydettiin esittämään myös kehittämisehdotuksia. Tutkimuksessa haastateltiin tekniikan laboratorioiden henkilöstöä, TKI-henkilöstöä sekä organisaation johtoa.
Tekniikan laboratorioiden palvelutoiminnan mallin keskeisiksi elementeiksi löydettiin arvontuotannon ymmärtäminen ja sen vaihdanta, toimivan palvelustrategian ja toimintaedellytysten luominen, asiakaslähtöiset palvelut, asiakkuuksien hallinta ja palvelutoiminnan koordinointi. Tuotteistaminen on yhdenmukainen ja asiakaslähtöinen tapa kehittää palveluja ja tuoda asiantuntijaosaaminen näkyviin. Jatkossa konseptin luominen mm. TKI-projekteissa syntyvien palveluideoiden arviointiin ja tuotteistamisen tarpeeseen on suositeltavaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda laboratorioiden palvelutoimintaan yhtenäisiä toimintatapoja palvelujen tuotteistamiseen ja selvittää miten TKI-projekti- ja koulutustoimintaa voidaan hyödyntää laboratorioiden palvelujen kehittämisessä. Tehtävänä oli tutkimukseen ja teoriaan pohjautuen luoda asiakaslähtöinen palvelutoimintaa linjaava malli. Tehtävänä oli myös kartoittaa tekniikan laboratorioiden palvelutarjoomaa sekä testata tuotteistamisen toimintatapaa määrittämällä rakennustekniikan laboratorion äänimittauspalvelu sekä palveluprosessi.
Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja osallistuvaa havainnointia. Teemahaastattelun avulla selvitettiin ulkoisen palvelutoiminnan hyötyjä AMK:lle ja sen asiakkaille, palvelutoiminnan kehittämisen haasteita, palvelujen tuotteistamisen hyötyjä sekä palveluprosessia. Haastattelussa pyydettiin esittämään myös kehittämisehdotuksia. Tutkimuksessa haastateltiin tekniikan laboratorioiden henkilöstöä, TKI-henkilöstöä sekä organisaation johtoa.
Tekniikan laboratorioiden palvelutoiminnan mallin keskeisiksi elementeiksi löydettiin arvontuotannon ymmärtäminen ja sen vaihdanta, toimivan palvelustrategian ja toimintaedellytysten luominen, asiakaslähtöiset palvelut, asiakkuuksien hallinta ja palvelutoiminnan koordinointi. Tuotteistaminen on yhdenmukainen ja asiakaslähtöinen tapa kehittää palveluja ja tuoda asiantuntijaosaaminen näkyviin. Jatkossa konseptin luominen mm. TKI-projekteissa syntyvien palveluideoiden arviointiin ja tuotteistamisen tarpeeseen on suositeltavaa.