Liikennevalojen vihreän aallon parantaminen eri toimenpiteillä
Aravirta, Jukka (2013)
Aravirta, Jukka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013093015679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013093015679
Tiivistelmä
Insinöörityössä tavoitteena oli selvittää liikennevalojen vihreään aaltoon vaikuttavia tekijöitä ja tutkia toimenpiteitä, joilla vihreän aallon toimivuutta on mahdollista parantaa. Tarkasteltavina toimenpiteinä oli yhteenkytkennän kiertoajan muuttaminen, ryhmä-, opastin- ja vaihejärjestelyt sekä ilmaisinjärjestelyt. Toimenpiteitä arvioitiin myös liikenneturvallisuuden ja toimenpiteiden hyötykustannussuhteen perusteella. Työ keskittyi keskustatyyppisen katualueen vihreän aallon tutkimiseen.
Insinöörityön tutkimusaineistona käytettiin alan kirjallisuutta sekä yrityksessä olevaa liikennevalosuunnitteluun liittyvää osaamista. Toimenpiteiden vaikutuksia simuloitiin Synchro- ja SimTraffic-ohjelmistoilla. Insinöörityössä oli esimerkkikohteena Porvoossa sijaitseva Mannerheiminkatu, jonka liikennettä simuloitiin nykytilanteessa sekä edellä mainituilla toimenpiteillä.
Tulokseksi saatiin selkeä käsitys siitä, miten erilaisilla toimenpiteillä pystytään parantamaan vihreän aallon toteutumista ja mitkä toimenpiteet ovat kannattavia toteuttaa myös liikenneturvallisuuden ja kustannusten näkökulmasta. Tutkimuksen pohjalta olisi mahdollista selvittää korkeamman nopeusrajoituksen teiden vihreän aallon parantamista erilaisilla toimenpiteillä. Tulevaisuutta ajatellen tutkimuksen tuloksia on myös mahdollista hyödyntää samankaltaisten kohteiden parissa.
Insinöörityön tutkimusaineistona käytettiin alan kirjallisuutta sekä yrityksessä olevaa liikennevalosuunnitteluun liittyvää osaamista. Toimenpiteiden vaikutuksia simuloitiin Synchro- ja SimTraffic-ohjelmistoilla. Insinöörityössä oli esimerkkikohteena Porvoossa sijaitseva Mannerheiminkatu, jonka liikennettä simuloitiin nykytilanteessa sekä edellä mainituilla toimenpiteillä.
Tulokseksi saatiin selkeä käsitys siitä, miten erilaisilla toimenpiteillä pystytään parantamaan vihreän aallon toteutumista ja mitkä toimenpiteet ovat kannattavia toteuttaa myös liikenneturvallisuuden ja kustannusten näkökulmasta. Tutkimuksen pohjalta olisi mahdollista selvittää korkeamman nopeusrajoituksen teiden vihreän aallon parantamista erilaisilla toimenpiteillä. Tulevaisuutta ajatellen tutkimuksen tuloksia on myös mahdollista hyödyntää samankaltaisten kohteiden parissa.