Tyttöjen välinen koulukiusaaminen : Keinoja siihen puuttumiseen
Juopperi, Maria (2013)
Juopperi, Maria
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092515554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092515554
Tiivistelmä
Koulukiusaamisesta on puhuttu paljon ja sen esiintyvyys vaihtelee, mutta edelleen se on tärkeä asia huomioida. Usein käy ilmi, että tytöt koulukiusaavat enemmän piilossa kun taas pojat heiluttelevat heti nyrkkejään, kun joku ihminen heitä ärsyttää. Onko totta, että tyttöjen välinen kiusaaminen on vaikeampaa huomata juuri sen vuoksi, että se on enemmän piilossa tapahtuvaa kiusaamista?
Opinnäytetyössäni olen pyrkinyt selvittämään tyttöjen välistä koulukiusaamista. Olen käyttänyt kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jonka avulla olen selvittänyt kuinka paljon tyttöjä kiusataan ja millä tavalla. Kyselyn lähetin kolmeen valitsemaani kouluun Meri-Lapin alueella, joissa siihen vastasivat koulun 8-luokkalaiset tytöt. Olen myös kirjoittanut yleisesti mitä koulukiusaaminen on ja miten se voi vaikuttaa ihmiseen pitkällä aikavälillä. Suoritin tämän tutkimuksen keväällä 2013.
Vastaajia oli yhteensä 132. Tutkimuksessani selvisi, että 17 tyttöä tunsi joutuneensa kiusaamisen kohteeksi lukuvuoden 2012-2013 aikana. Tytöistä myös 7 tunnusti itse kiusanneensa jotakuta kyseisen lukuvuoden aikana. Jopa 64 oli nähnyt jotakuta kiusattavan kyseisen lukuvuoden aikana. Kiusaamisen kohteeksi joutuneista suurin osa oli asiasta kuitenkin pystynyt kertomaan jollekulle. Eniten he olivat puhuneet asiasta kavereille tai vanhemmille. Opinnäytetyössäni myös selviää se, auttoiko kiusaamisesta kertominen vai pysyivätkö asiat samalla tolalla.
Mielestäni esimerkiksi nuorisotyössä tehtävä sukupuolisensitiivinen työ on hyvin tärkeää, koska sukupuoli usein määrittelee miten me käyttäydymme tai miten meidän odotetaan käyttäytyvän. Opinnäytetyössäni tuon esille tapoja, miten tyttöjen välinen kiusaaminen ilmenee, koska se usein eroaa poikien välisestä kiusaamisesta. Näin saadaan myös keinoja tällaisen piilossa tapahtuvan kiusaamisen vähentämiseksi ja ymmärretään paremmin, kuinka tytöt kiusaavat.
On tärkeää, että koulut ottavat koulukiusaamisen tosissaan ja tekisivät siitä jokapäiväisen asian. Uskon, että kiusaaminen vähenee, kun saadaan koulun ja oppilaiden välille kunnon luottamussuhde. Oppilaiden tulee myös tietää miten koulu toimii, jos he saavat tietoonsa kiusaamistapauksen. Näin oppilaat voivat luottaa kunnolla siihen, että koulu myös tekee kaikkensa koulukiusaamisen vähentämiseksi. Koulussa kaikkien tulee olla samanarvoisia ja kaikille pitää taata turvallinen oppimisympäristö. Näin myös opiskelusta tulee mielekkäämpää ja oppilaat saavat kaiken hyödyn irti koulusta.
Opinnäytetyössäni olen pyrkinyt selvittämään tyttöjen välistä koulukiusaamista. Olen käyttänyt kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jonka avulla olen selvittänyt kuinka paljon tyttöjä kiusataan ja millä tavalla. Kyselyn lähetin kolmeen valitsemaani kouluun Meri-Lapin alueella, joissa siihen vastasivat koulun 8-luokkalaiset tytöt. Olen myös kirjoittanut yleisesti mitä koulukiusaaminen on ja miten se voi vaikuttaa ihmiseen pitkällä aikavälillä. Suoritin tämän tutkimuksen keväällä 2013.
Vastaajia oli yhteensä 132. Tutkimuksessani selvisi, että 17 tyttöä tunsi joutuneensa kiusaamisen kohteeksi lukuvuoden 2012-2013 aikana. Tytöistä myös 7 tunnusti itse kiusanneensa jotakuta kyseisen lukuvuoden aikana. Jopa 64 oli nähnyt jotakuta kiusattavan kyseisen lukuvuoden aikana. Kiusaamisen kohteeksi joutuneista suurin osa oli asiasta kuitenkin pystynyt kertomaan jollekulle. Eniten he olivat puhuneet asiasta kavereille tai vanhemmille. Opinnäytetyössäni myös selviää se, auttoiko kiusaamisesta kertominen vai pysyivätkö asiat samalla tolalla.
Mielestäni esimerkiksi nuorisotyössä tehtävä sukupuolisensitiivinen työ on hyvin tärkeää, koska sukupuoli usein määrittelee miten me käyttäydymme tai miten meidän odotetaan käyttäytyvän. Opinnäytetyössäni tuon esille tapoja, miten tyttöjen välinen kiusaaminen ilmenee, koska se usein eroaa poikien välisestä kiusaamisesta. Näin saadaan myös keinoja tällaisen piilossa tapahtuvan kiusaamisen vähentämiseksi ja ymmärretään paremmin, kuinka tytöt kiusaavat.
On tärkeää, että koulut ottavat koulukiusaamisen tosissaan ja tekisivät siitä jokapäiväisen asian. Uskon, että kiusaaminen vähenee, kun saadaan koulun ja oppilaiden välille kunnon luottamussuhde. Oppilaiden tulee myös tietää miten koulu toimii, jos he saavat tietoonsa kiusaamistapauksen. Näin oppilaat voivat luottaa kunnolla siihen, että koulu myös tekee kaikkensa koulukiusaamisen vähentämiseksi. Koulussa kaikkien tulee olla samanarvoisia ja kaikille pitää taata turvallinen oppimisympäristö. Näin myös opiskelusta tulee mielekkäämpää ja oppilaat saavat kaiken hyödyn irti koulusta.