Google Trendsin käyttö tulevaisuuden ennakoinnissa
Pulkkinen, Juho; Kostet, Arto (2013)
Pulkkinen, Juho
Kostet, Arto
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092215463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092215463
Tiivistelmä
Opinnäytetyön avulla selvitettiin onko Google Trendsin käyttö tulevaisuuden ennakoinnissa mahdollista. Tulevan ennakointi liiketoiminnassa on nykyään merkittävämmässä asemassa kuin koskaan aikaisemmin, sillä elämme yhä nopeammin muuttuvassa maailmassa, jossa jokainen haluaa olla aina askeleen edellä kilpailijoitaan. Ihmiset jättävät jokaisesta tekemästään internet-hausta jälkiä, ja näistä jäljistä voidaan saada selville jo muodostuneet, tai muodostumassa olevat, trendit. Tutkimusosuudessa käsiteltiin neljän eri tutkimuskohteen - matkustus, autokauppa, presidentinvaalit ja mobiilikäyttöjärjestelmien markkinaosuus - kautta, millä tavoin Google Trendsin kautta saatu tieto korreloi tosielämän tapahtumien kanssa. Tavoitteena oli saada tietoa siitä missä määrin Google Trendsin tuloksia voidaan pitää luotettavina lähteinä tulevien tapahtumien tutkimisessa. Tutkimusaiheiden valitsemisen kannalta tärkein kriteeri oli tietyn hakuvolyymin täyttyminen. Halutun hakuvolyymin täyttymiseksi valittiin aiheita, joissa hakusanat olisivat mahdollisimman selkeitä ja yksinkertaisia sekä saatu tieto mahdollisimman yksiselitteistä.
Tutkimusten tulokset osoittivat muun muassa sen, että maantieteellisillä ja kielellisillä seikoilla sekä kohteen valinnalla on todella suuri merkitys tulosten kannalta. Esimerkiksi kansainvälisessä mittakaavassa marginaalisia suomalaisia vaatebrändejä haettaessa hakuvolyymi ja -data olivat sen verran pieniä ja epätasaisia laadultaan, ettei niistä olisi voinut tehdä tämän opinnäytetyön kaltaista tutkimusta. Tutkittaessa Suomeen kohdistuvaa turismia selvitettiin millainen on toteutunut turismin määrä suhteessa internetissä tehtyihin hakuihin. Autokaupan osalta selvitettiin tarkemmin kuinka, spesifien merkkien myynnin ennakointi toimii suhteellisen rajallisella maantieteellisellä alueella. Yhdysvaltain presidentinvaali-kampanjaa tutkittaessa selvitettiin kahden ehdokkaan välistä kilpailua internet-hauissa. Mobiilikäyttöjärjestelmien välillä on kovaa kilpailua siitä millä järjestelmällä on suurin markkinaosuus. Tutkimuksessa selvitettiin kuinka tämä kilpailu tulee etenemään.
Tutkimusten tulokset osoittivat muun muassa sen, että maantieteellisillä ja kielellisillä seikoilla sekä kohteen valinnalla on todella suuri merkitys tulosten kannalta. Esimerkiksi kansainvälisessä mittakaavassa marginaalisia suomalaisia vaatebrändejä haettaessa hakuvolyymi ja -data olivat sen verran pieniä ja epätasaisia laadultaan, ettei niistä olisi voinut tehdä tämän opinnäytetyön kaltaista tutkimusta. Tutkittaessa Suomeen kohdistuvaa turismia selvitettiin millainen on toteutunut turismin määrä suhteessa internetissä tehtyihin hakuihin. Autokaupan osalta selvitettiin tarkemmin kuinka, spesifien merkkien myynnin ennakointi toimii suhteellisen rajallisella maantieteellisellä alueella. Yhdysvaltain presidentinvaali-kampanjaa tutkittaessa selvitettiin kahden ehdokkaan välistä kilpailua internet-hauissa. Mobiilikäyttöjärjestelmien välillä on kovaa kilpailua siitä millä järjestelmällä on suurin markkinaosuus. Tutkimuksessa selvitettiin kuinka tämä kilpailu tulee etenemään.