POLTTOMOOTTORIN POISTAMISESTA AIHEUTUVAT MUUTOSTYÖT TÄYSSÄHKÖTYÖKONEESSA
Kyyhkynen, Lasse (2013)
Kyyhkynen, Lasse
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091215248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091215248
Tiivistelmä
Työ on osaprojekti Oulun seudun ammattikorkeakoulun tekniikan yksikön Hilux-sähköautoprojektissa. Projekti muodostaa opiskelijoille tutkimus- ja tuote-kehitysympäristön, jossa muutetaan Oulun teknisen liikelaitoksen Teklin työkäytössä oleva Toyota Hilux -avolava-auto sähkökäyttöiseksi.
Työssä käsitellään polttomoottorin poistamisesta aiheutuvia muutostöitä matalajännite-, lämmitys- ja auravarustusjärjestelmän sekä ohjaus- ja jarrutehostimen osa-alueilla. Osa-alueille suunniteltiin sähkökäyttöön sopivat ratkaisut. Suunnittelun ja komponenttivalintojen apuna käytettiin lähdekirjallisuutta, asiantuntijalausuntoja, laitevalmistajien spesifikaatioita sekä EU- ja katsastusmääräyksiä. Järjestelmät testattiin projektin loppuvaiheen koeajoissa.
Työn tuloksena syntyi toimivat matalajännite-, lämmitys- ja auravarustusjärjes-telmän sekä ohjaus- ja jarrutehostimen osa-alueet. Lämmitysjärjestelmää lukuun ottamatta osa-alueet toteutettiin sähkökäyttöisiksi. Jokaiselle osa-alueelle jäi kehitettävää, kuten ajonopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostus ja lämmitysjärjestelmän vikakartoitus. Kehitettävien kohteiden vuoksi tutkimus- ja tuote-kehitysympäristöä voidaan hyödyntää jatkossakin.
Työssä käsitellään polttomoottorin poistamisesta aiheutuvia muutostöitä matalajännite-, lämmitys- ja auravarustusjärjestelmän sekä ohjaus- ja jarrutehostimen osa-alueilla. Osa-alueille suunniteltiin sähkökäyttöön sopivat ratkaisut. Suunnittelun ja komponenttivalintojen apuna käytettiin lähdekirjallisuutta, asiantuntijalausuntoja, laitevalmistajien spesifikaatioita sekä EU- ja katsastusmääräyksiä. Järjestelmät testattiin projektin loppuvaiheen koeajoissa.
Työn tuloksena syntyi toimivat matalajännite-, lämmitys- ja auravarustusjärjes-telmän sekä ohjaus- ja jarrutehostimen osa-alueet. Lämmitysjärjestelmää lukuun ottamatta osa-alueet toteutettiin sähkökäyttöisiksi. Jokaiselle osa-alueelle jäi kehitettävää, kuten ajonopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostus ja lämmitysjärjestelmän vikakartoitus. Kehitettävien kohteiden vuoksi tutkimus- ja tuote-kehitysympäristöä voidaan hyödyntää jatkossakin.