Föräldraperspektiv på när unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning flyttar hemifrån : En litteraturstudie
O'Hara, Susanne (2013)
O'Hara, Susanne
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061814369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061814369
Tiivistelmä
Syftet med mitt examensarbete är att ta reda på föräldrarnas situation då deras barn med intellektuell funktionsnedsättning blir vuxet och flyttar hemifrån. Mina frågeställningar är: Vad är föräldrarnas tankar kring sina barns livsförändringar när barnen flyttar hemifrån? Vad är föräldrarnas erfarenheter av de professionellas bemötande då deras barn (ungdomar och unga vuxna) flyttar hemifrån? Vad förväntar sig föräldrarna av de professionella i samband med barnens flytt hemifrån? Mitt arbete är en systematisk litteraturstudie som handlar om föräldrar till unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning. Med unga menas personer i åldern 16 till 25 år. Till min studie inkluderade jag 9 stycken artiklar och dem har jag analyserat enligt innehållsanalys. Resultatet visar att föräldrarnas förhållande till sina barns livsförändringar är komplext, många känslor är inblandade. De har upplevt mycket stress, de är oroliga för framtiden och vill sitt barns bästa. De fortsätter att vara involverade i sina barns liv, även då han eller hon inte längre bor hemma. Det är viktigt att få stöd, men det beror främst på de professionellas känslighet att uppfatta vilket sorts stöd lämpar sig i just den här situationen. Varje familj är unik. Alla är olika och hanterar stressande situationer på olika sätt. Det finns de som vänder det till något positivt och därför kanske upplever att de klarar sig bättre och att de orkar bättre. Andra behöver stöd för att se sina egna styrkor. The purpose of my degree thesis is to look at the parents’ situation when their child with intellectual disability becomes an adult and moves away from home. My questions are: What are the parents’ thoughts on their children’s life changes when their children move away from home? What are the parents’ experiences of professional encounters when their children (young adults) move away from home? What are the parents expectations regarding the professionals when their children move away from home? My thesis is a systematic literature review regarding parents of young adults with intellectual disability. By young adults I mean persons of the ages 16 to 25 years old. For my study I included 9 articles and have done a contents analysis. The result shows that parents have a complex relationship to their children’s life changes, many emotions are involved. They have en-countered a lot of stress, they are worried about the future and they want what is best for their children. They continue to be involved in their children’s lives, even though he or she no longer lives at home. It is important to have support, but it depends on the sensitivity of the professionals to know what kind of support is needed. Each family is unique. Everyone is different and handles stressful situations differently. Some turn it into some-thing positive and maybe experience that they can therefore cope better. Others need sup-port to realize their own strengths.