Laadukkaan sijoitusmyynnin kehittäminen : Case: Handelsbanken Seinäjoki
Saarela, Juuso (2013)
Saarela, Juuso
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061814346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061814346
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Seinäjoen Handelsbanken. Opinnäytetyössä tutkittiin, miten sijoitustuotteiden myyntiprosessia voidaan Seinäjoen Handelsbankenissa kehittää laadukkaammaksi. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda yrityksen työntekijöille entistä paremmat edellytykset laadukkaan sijoitusmyynnin toteuttamiselle ja kehittää sijoitustuotteiden myyntiprosessia. Aihe oli toimeksiantajan kannalta hyvin ajankohtainen, koska sijoitustuotteiden kysynnän kasvaessa yrityksen on kehitettävä toimintaansa tällä liiketoiminnan sektorilla.
Tutkimusstrategiaksi valittiin toimintatutkimus, koska toimintatutkimuksessa yhdistyvät samanaikaisesti työelämän kehittäminen ja tutkimus. Tiedonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin ryhmähaastattelua. Tutkittaviksi valittiin Seinäjoen Handelsbankenin neljä työntekijää, koska heillä kaikilla on valmiudet sijoitustuotteiden myyntiin.
Tutkimuksessa selvisi, että toimeksiantajalla ei ole käytössä sellaista toimintamallia, joka mahdollistaisi sijoitusmyynnin säännöllisen toteuttamisen. Tällaisen toimintamallin luomista pidettiin tutkimuksen perusteella tärkeimpänä asiana sijoitustuotteiden myyntiprosessin kehittämisessä. Toiseksi tärkeimmäksi asiaksi koettiin myyntiprosessin mallin kehittäminen sijoitustuotteiden myyntiprosessin tueksi. Tuloksena syntyi uusi toimintamalli sijoitusmyynnin mahdollistamiseksi sekä laadukas myyntiprosessin malli sijoitustuotteiden myyntiprosessin tueksi.
Sijoitustuotteiden myyntiprosessin kehittäminen on tutkimuksen ansioista noussut toimeksiantajan huomion kohteeksi, ja jo tutkimuksen aikana sijoitusmyynnissä on tapahtunut kehitystä. Lisäksi uuden toimintamallin avulla yhteydenotot asiakkaisiin tulevat jatkossa lisääntymään, ja sijoitusmyynnissä päästään hyödyntämään toimeksiantajan vahvuuksia sekä laadukasta myyntiprosessin mallia myynnin tukena. Tutkimuksen tuloksena syntyneitä työkaluja hyödyntämällä ja käytäntöön soveltamalla toimeksiantajalla on mahdollisuus jatkaa sijoitustuotteiden myyntiprosessin laadukasta ja suunnitelmallista kehittämistä.
Tutkimusstrategiaksi valittiin toimintatutkimus, koska toimintatutkimuksessa yhdistyvät samanaikaisesti työelämän kehittäminen ja tutkimus. Tiedonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin ryhmähaastattelua. Tutkittaviksi valittiin Seinäjoen Handelsbankenin neljä työntekijää, koska heillä kaikilla on valmiudet sijoitustuotteiden myyntiin.
Tutkimuksessa selvisi, että toimeksiantajalla ei ole käytössä sellaista toimintamallia, joka mahdollistaisi sijoitusmyynnin säännöllisen toteuttamisen. Tällaisen toimintamallin luomista pidettiin tutkimuksen perusteella tärkeimpänä asiana sijoitustuotteiden myyntiprosessin kehittämisessä. Toiseksi tärkeimmäksi asiaksi koettiin myyntiprosessin mallin kehittäminen sijoitustuotteiden myyntiprosessin tueksi. Tuloksena syntyi uusi toimintamalli sijoitusmyynnin mahdollistamiseksi sekä laadukas myyntiprosessin malli sijoitustuotteiden myyntiprosessin tueksi.
Sijoitustuotteiden myyntiprosessin kehittäminen on tutkimuksen ansioista noussut toimeksiantajan huomion kohteeksi, ja jo tutkimuksen aikana sijoitusmyynnissä on tapahtunut kehitystä. Lisäksi uuden toimintamallin avulla yhteydenotot asiakkaisiin tulevat jatkossa lisääntymään, ja sijoitusmyynnissä päästään hyödyntämään toimeksiantajan vahvuuksia sekä laadukasta myyntiprosessin mallia myynnin tukena. Tutkimuksen tuloksena syntyneitä työkaluja hyödyntämällä ja käytäntöön soveltamalla toimeksiantajalla on mahdollisuus jatkaa sijoitustuotteiden myyntiprosessin laadukasta ja suunnitelmallista kehittämistä.