Elokuvan osallistava ennakkomarkkinointi Facebookissa : 21 tapaa tavoitella menestystä sosiaalisessa mediassa
Mäenpää-Bentley, Leena (2013)
Mäenpää-Bentley, Leena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061714308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061714308
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut tutkia miten luodaan elokuvan osallistava viestintä- ja markkinointikampanja sosiaalisessa mediassa, erityisesti yhteisöpalvelu Facebookissa.
21 tapaa pilata avioliitto -elokuvan FB-sivustoa suunnitellessa keskeinen kysymys oli, miten tuotetaan katsojaa osallistava kampanja elokuvan verkkomarkkinoinnissa? Minkälainen viestintä tuottaa osallistumista ja mikä taas ei toimi halutulla tavalla. Tarkoituksena on ollut luoda osallistuva verkkoyhteisö, koska osallistuminen edesauttaa sitoutumista elokuvaan. Sitoutuminen puolestaan saisi katsojan tekemään päätöksen nähdä elokuvan teatterissa ja ostamaan lipun.
Tutkimusta varten tutustuin verkon yhteisöllisyydestä sekä elokuvamarkkinoinnista kertovaan kirjallisuuteen, kävin läpi useita verkkoartikkeleita ja tutkimuksia osallistamisesta ja markkinoinnista Facebookissa. Käytännön työnä kehitimme työryhmässä elokuvan Facebook-sivustoa. Analysoimme yhteisön kehittymistä ja peilasin käytännön työtä lähdekirjallisuuteen. Keskeisenä materiaalina tutkimuksessani ovat olleet kattavat elokuvan Facebook-sivut, -tilastot ja oma vertailutaulukko, jossa tutkin käyttäjien osallistumista ja päivitystyyppien menestyneisyyttä kappalemääräisesti sekä päivitysten kokonaiskattavuutta.
Ihmiset tulevat Facebook-sivuille viihtyäkseen ja ylläpitääkseen sosiaalisia suhteita. Elokuvasta tiedottaminen on hyvää sisältöä Facebookissa ja valokuvat ja videot ovat parasta mahdollista ajanvietettä sosiaalisessa mediassa. Facebook-markkinointi on yksi osa muuta markkinointistrategiaa. Sivujen suunnitteluun ja ylläpitoon on panostettava kuten muuhunkin markkinointimateriaaliin vaikka itse päivitystyö on tekniikaltaan helppoa, nopeaa ja edullista.
Tutkimuksessa todetaan, että Facebook on hyvä ja nykyaikainen kanava viestiä ja markkinoida uutta, ensi-iltaan tulevaa elokuvaa. Onnistuessaan Facebook-kampanja voi saavuttaa suuren fanipohjan ja näkyvyyden ja kontakteja sosiaalisessa mediassa.
21 tapaa pilata avioliitto -elokuvan FB-sivustoa suunnitellessa keskeinen kysymys oli, miten tuotetaan katsojaa osallistava kampanja elokuvan verkkomarkkinoinnissa? Minkälainen viestintä tuottaa osallistumista ja mikä taas ei toimi halutulla tavalla. Tarkoituksena on ollut luoda osallistuva verkkoyhteisö, koska osallistuminen edesauttaa sitoutumista elokuvaan. Sitoutuminen puolestaan saisi katsojan tekemään päätöksen nähdä elokuvan teatterissa ja ostamaan lipun.
Tutkimusta varten tutustuin verkon yhteisöllisyydestä sekä elokuvamarkkinoinnista kertovaan kirjallisuuteen, kävin läpi useita verkkoartikkeleita ja tutkimuksia osallistamisesta ja markkinoinnista Facebookissa. Käytännön työnä kehitimme työryhmässä elokuvan Facebook-sivustoa. Analysoimme yhteisön kehittymistä ja peilasin käytännön työtä lähdekirjallisuuteen. Keskeisenä materiaalina tutkimuksessani ovat olleet kattavat elokuvan Facebook-sivut, -tilastot ja oma vertailutaulukko, jossa tutkin käyttäjien osallistumista ja päivitystyyppien menestyneisyyttä kappalemääräisesti sekä päivitysten kokonaiskattavuutta.
Ihmiset tulevat Facebook-sivuille viihtyäkseen ja ylläpitääkseen sosiaalisia suhteita. Elokuvasta tiedottaminen on hyvää sisältöä Facebookissa ja valokuvat ja videot ovat parasta mahdollista ajanvietettä sosiaalisessa mediassa. Facebook-markkinointi on yksi osa muuta markkinointistrategiaa. Sivujen suunnitteluun ja ylläpitoon on panostettava kuten muuhunkin markkinointimateriaaliin vaikka itse päivitystyö on tekniikaltaan helppoa, nopeaa ja edullista.
Tutkimuksessa todetaan, että Facebook on hyvä ja nykyaikainen kanava viestiä ja markkinoida uutta, ensi-iltaan tulevaa elokuvaa. Onnistuessaan Facebook-kampanja voi saavuttaa suuren fanipohjan ja näkyvyyden ja kontakteja sosiaalisessa mediassa.