Vårdstuderandes upplevelse av stress och socialt stöd : En kvalitativ intervjustudie
Häggblom, Irene (2013)
Häggblom, Irene
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061414166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061414166
Tiivistelmä
Nyky-yhteiskunnassa yhä useampi henkilö kertoo kokevansa stressin aiheuttamia oireita. Sairaslomat huonon psyykkisen terveyden vuoksi ovat lisääntyneet ja se on varhaiseläkkeen yleisin syy. Erityisesti hoitoalalla työskentelevät naiset kuuluvat riskiryhmään. Sosiaalisen tuen katsotaan neutralisoivan stressiä ja sillä katsotaan olevan muitakin positiivisia vaikutuksia. Tämän työn tarkoituksena oli saada syvempi ymmärrys siitä, miten hoitoalan opiskelijat kokevat stressin ja sosiaalisen tuen merkityksen. Kysymyksenasettelu oli ”miten hoitoalan opiskelijat kokevat stressin?” ja ”mikä merkitys sosiaalisella tuella on stressin aikana?”. Tämän työn menetelmänä oli puolijäsennetyt haastattelut Arcadan toisen vuoden hoitoalaopiskelijoille. Tulokset analysoitiin sisältöanalyysin avulla Graneheimin ja Lundmanin (2004:105-112) kuvaileman prosessin mukaisesti. Tulokset ovat keskusteltu ja tulkiltu Karazekin ja Theorellin vaatimus- kontrolli- tuki –modellin avulla (Theorell 2003:18). Tulokset osoittivat, että heidän stressinsä kytkeytyi suorituksiin, copingiin, subjektiivisiin kokemuksiin ja objektiivisiin kokemuksiin. Vastaajat kytkivät sosiaalisen tuen empatiaan, ideointiin, konkreettiseen apuun, yhteenkuuluvuuteen, positiiviseen fokukseen, toisten huomioimiseen, kehottamiseen ja vastuuseen.