Henkilöstöpalveluyritys Joblink Oy:n erottautuminen pääkaupunkiseudulla
Elo, Mira (2013)
Elo, Mira
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213921
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää miten henkilöstöpalveluyritys Joblink Oy erottautuu muista henkilöstöpalveluyrityksistä pääkaupunkiseudulla kaupanalalla. Työ on tehty toimeksiantona Joblink Oy:lle. Erottautumista ja erottautumistekijöitä halutaan selvittää jokapäiväistä liiketoimintaa sekä toiminnan kehittämistä varten. Työn tarkoituksena ei ole selvittää toimeksiantajan markkinatilannetta, vaan mahdollisia erottuvuustekijöitä ja pohtia niiden vaikutuksia liiketoimintaan.
Teoriaosuudessa perehdytään erottautumisstrategiaan, erottuvuustekijöihin ja asiakassuhteisiin. Lisäksi pohditaan henkilöstöpalveluyrityksen ja sen palveluja käyttävän yrityksen velvollisuuksia ja vastuita vuokratyösuhteessa. Tarkemmin perehdytään myös siihen, minkälainen erottautumastrategia tuo yritykselle kilpailuetua.
Aineisto kerättiin kvalitatiivisella menetelmällä tammi-maaliskuussa 2013. Joblink Oy:n erottautumistekijöiden selvittämiseksi haastateltiin puolistrukturoidulla, alustavasti teemoitetulla haastattelulla viittä pääkaupunkiseudun asiakasta. Aineisto teemoiteltiin haastattelurungon mukaisiin teemoihin ja siitä vielä suppeampiin alaluokkiin. Tämän jälkeen teemoiteltu aineisto tyypiteltiin hyödyntäen Timo Ropen asiakassuhteiden laatupyramiditeoriaa. Lopuksi kvalitatiivista aineistoa peilattiin Joblink Oy:n asiakastyytyväisyys-kyselyihin. Tältä pohjalta muodostettiin tutkimustulokset ja johtopäätökset.
Tutkimustulosten mukaan Joblink Oy:n toiminta on pitkälti sellaista, mitä se lupaa toimintansa olevan – joustavaa, laadukasta, henkilökohtaista ja luotettavaa. Nämä ominaisuudet ovat toimeksiantajan erottuvuustekijöitä henkilöstöpalvelualalla. Siksi niitä tulee vaalia ja kehittää jatkuvasti. Tutkimustuloksien perusteella henkilöstö ja asiakaspalvelu kaipaavat akuuteimmin kehittämistä tällä hetkellä. Opinnäytetyön kehitysehdotuksia ovat uuden perehdytyssuunnitelman laatiminen ja käyttöönotto, sekä asiakaspalvelutilanteiden kehittäminen.
Teoriaosuudessa perehdytään erottautumisstrategiaan, erottuvuustekijöihin ja asiakassuhteisiin. Lisäksi pohditaan henkilöstöpalveluyrityksen ja sen palveluja käyttävän yrityksen velvollisuuksia ja vastuita vuokratyösuhteessa. Tarkemmin perehdytään myös siihen, minkälainen erottautumastrategia tuo yritykselle kilpailuetua.
Aineisto kerättiin kvalitatiivisella menetelmällä tammi-maaliskuussa 2013. Joblink Oy:n erottautumistekijöiden selvittämiseksi haastateltiin puolistrukturoidulla, alustavasti teemoitetulla haastattelulla viittä pääkaupunkiseudun asiakasta. Aineisto teemoiteltiin haastattelurungon mukaisiin teemoihin ja siitä vielä suppeampiin alaluokkiin. Tämän jälkeen teemoiteltu aineisto tyypiteltiin hyödyntäen Timo Ropen asiakassuhteiden laatupyramiditeoriaa. Lopuksi kvalitatiivista aineistoa peilattiin Joblink Oy:n asiakastyytyväisyys-kyselyihin. Tältä pohjalta muodostettiin tutkimustulokset ja johtopäätökset.
Tutkimustulosten mukaan Joblink Oy:n toiminta on pitkälti sellaista, mitä se lupaa toimintansa olevan – joustavaa, laadukasta, henkilökohtaista ja luotettavaa. Nämä ominaisuudet ovat toimeksiantajan erottuvuustekijöitä henkilöstöpalvelualalla. Siksi niitä tulee vaalia ja kehittää jatkuvasti. Tutkimustuloksien perusteella henkilöstö ja asiakaspalvelu kaipaavat akuuteimmin kehittämistä tällä hetkellä. Opinnäytetyön kehitysehdotuksia ovat uuden perehdytyssuunnitelman laatiminen ja käyttöönotto, sekä asiakaspalvelutilanteiden kehittäminen.