Uusi keskitetty ja turvallinen tulostuspalvelu Puolustusvoimien Johtamisjärjestelmäkeskukselle
Penttinen, Soile (2013)
Penttinen, Soile
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113883
Tiivistelmä
Tarkastelen opinnäytetyössäni Puolustusvoimien Johtamisjärjestelmäkeskuksen uutta ja turvallista tulostuspalvelua, pääasiassa käyttäjän näkökulmasta. Tulostuspalvelun käyttöönoton tarkoituksena on saada aikaiseksi säästöjä, toteuttaa tietoturvallinen tulostuspalvelu, tukea ympäristöystävällistä ajattelutapaa sekä keskittää ja yhtenäistää tulostuspalvelut.
Tulostuspalvelu (TUPA) tarjoaa henkilöstölle tietoturvallisen tulostuspalvelun, skannauksen, kopioinnin, keskitetyn hallinnan sekä huollon. Palvelu kattaa alkuvaiheessa n. 14 000 käyttäjää. Henkilökohtaiset oheistulostimet korvattiin yhteisillä verkkotulostimilla. Palvelu koostuu Lexmark -monitoimilaitteista ja – tulostimista sekä laitteisiin että palvelimiin asennetuista eri sovelluksista. Sopimuksessa mainitun ratkaisun avulla syntyy merkittävät kustannussäästöt mm. tulostuslaitteiden määrä vähenee 9 000:sta noin 2 000 laitteeseen.
Vanha tulostusratkaisu oli monimutkainen ja kallis ylläpitää, koska suurella osalla työntekijöistä oli oma henkilökohtainen tulostin sekä tulostimia oli useita eri malleja useilta eri valmistajilta. Tulostusympäristö oli sekava ja yhtenäistä toimintatapaa ei ollut.
Palvelun käyttöönotto aloitettiin vaiheittain vuonna 2009 yhteistyössä Atea Finland Oy:n kanssa. Tavoitteena oli siirtyä verkkotulostukseen, rajoittaa henkilökohtaisten tulostimien määrää sekä yhtenäistää laitekanta.
Opinnäyte pyrkii vastaamaan kysymykseen miten tulostusprojektissa on onnistuttu. Opinnäytetyössä on käytetty tiedonhankintatapoina haastattelua sähköpostitse sekä henkilökohtaisesti, omaa havainnointia, internet- ja kirjallisuuslähteitä sekä organisaation sisäistä materiaalia (viranomaiskäyttö).
Tässä opinnäytetyössä on pyritty noudattamaan Yinin mukaista tapaustutkimuksen toteutta-mismallia.
Tutkimuksen pohjalta saatiin vastaus asetettuun tutkimuskysymykseen.
Tulostuspalvelu (TUPA) tarjoaa henkilöstölle tietoturvallisen tulostuspalvelun, skannauksen, kopioinnin, keskitetyn hallinnan sekä huollon. Palvelu kattaa alkuvaiheessa n. 14 000 käyttäjää. Henkilökohtaiset oheistulostimet korvattiin yhteisillä verkkotulostimilla. Palvelu koostuu Lexmark -monitoimilaitteista ja – tulostimista sekä laitteisiin että palvelimiin asennetuista eri sovelluksista. Sopimuksessa mainitun ratkaisun avulla syntyy merkittävät kustannussäästöt mm. tulostuslaitteiden määrä vähenee 9 000:sta noin 2 000 laitteeseen.
Vanha tulostusratkaisu oli monimutkainen ja kallis ylläpitää, koska suurella osalla työntekijöistä oli oma henkilökohtainen tulostin sekä tulostimia oli useita eri malleja useilta eri valmistajilta. Tulostusympäristö oli sekava ja yhtenäistä toimintatapaa ei ollut.
Palvelun käyttöönotto aloitettiin vaiheittain vuonna 2009 yhteistyössä Atea Finland Oy:n kanssa. Tavoitteena oli siirtyä verkkotulostukseen, rajoittaa henkilökohtaisten tulostimien määrää sekä yhtenäistää laitekanta.
Opinnäyte pyrkii vastaamaan kysymykseen miten tulostusprojektissa on onnistuttu. Opinnäytetyössä on käytetty tiedonhankintatapoina haastattelua sähköpostitse sekä henkilökohtaisesti, omaa havainnointia, internet- ja kirjallisuuslähteitä sekä organisaation sisäistä materiaalia (viranomaiskäyttö).
Tässä opinnäytetyössä on pyritty noudattamaan Yinin mukaista tapaustutkimuksen toteutta-mismallia.
Tutkimuksen pohjalta saatiin vastaus asetettuun tutkimuskysymykseen.