Tutkivan taiteilijan jäljillä
Kanervaniemi, Mari (2013)
Kanervaniemi, Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113882
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kertoo esitystaiteen tekemisestä ja tutkivasta työtavasta. Se koostuu kahdesta rinnakkaisesta osasta: ääniteos ja kirjallinen tutkielma. Opinnäyte tutkii erään teatteri-ilmaisun ohjaajaopiskelijan jättämää jälkeä ja pyrkii paljastamaan, millaisiin lainalaisuuksiin henkilön taiteellinen työskentely nojaa ja millaisia syitä ohjaajana tehtävien päätösten takana on. Lisäksi opinnäytetyö tutkii subjektiivisuuden rajoja ja ammattikorkeakoulun opinnäytetyön mahdollisuuksia.
Tutkimusmetodina on kokemuksellisesti tuotetun materiaalin objektiivinen tarkastelu. Lähdemateriaalina tutkija käyttää opiskeluaikaisia muisti- ja päiväkirjojaan, kirjallisia tehtäviään sekä äänittämäänsä materiaalia, jotka on tuotettu pääosin neljän lähiopetuksen ulkopuolella toteutetun tutkimusprojektin aikana. Tutkimus nostaa lähdemateriaalista esiin otteita, joissa on materiaalille olennaisia tai toistuvia asioita. Se havainnoi tapaa, jolla tekijä soveltaa oppimiaan asioita ja säilyttää lähdemateriaalille ominaiset tavat viitata.
Ääniteos, Laatikossa kasvanut, on editoitu Variksen Veli -nimisen työskentelyn aikana äänitetystä materiaalista. Tunnin mittainen kokonaisuus koostuu noin kolmeminuuttisista otteista, jotka kuvaavat kyseisen tutkimusprojektin fiktiota, vaiheita ja ajatuksia työskentelyn takana ja jälkeen. Kirjallinen tutkielma, Seiso ja Vastaa, koostuu lähdemateriaalista nostetuista tekstiotteista, jotka ovat sekä itsenäisiä että osa suurempaa kokonaiskuvaa. Kokonaisuus jakautuu prologiin, epilogiin ja kahdeksaan lukuun, jotka edustavat tutkivan työtavan työvaihetta tai näkökulmaa.
Opinnäytetyö pohtii taiteilijuutta, esille panemisen etiikkaa sekä tutkimusprojektin käynnistämiseen ja päättämiseen liittyvää problematiikkaa. Lisäksi se käsittelee tutkimusten aikana esille nousseita ristiriitoja, ahaa-elämyksiä ja periaatekysymyksiä. Teksteissä ja äänitteissä aukipuretaan muun muassa käsitettä yhteinen fiktio sekä pohditaan sanojen valmis ja suunnitelma sisältämiä, työskentelyä estäviä ennakko-oletuksia. Lisäksi opinnäyte ehdottaa, että esityskäsitettä tarkasteltaisiin inhimillisen olemassaolon perusyksikkönä. Lopputulos on käsikirja, hakuteos tai keskustelunavaus.
Opinnäytteen molempia osia voi kuunnella/lukea joko kronologisesti tai valita järjestyksen itse. Kirjallisen osan sisällysluettelosta pääsee jokaisen yksittäisen tekstin kohdalle ja aina takaisin sisällykseen.
Tutkimusmetodina on kokemuksellisesti tuotetun materiaalin objektiivinen tarkastelu. Lähdemateriaalina tutkija käyttää opiskeluaikaisia muisti- ja päiväkirjojaan, kirjallisia tehtäviään sekä äänittämäänsä materiaalia, jotka on tuotettu pääosin neljän lähiopetuksen ulkopuolella toteutetun tutkimusprojektin aikana. Tutkimus nostaa lähdemateriaalista esiin otteita, joissa on materiaalille olennaisia tai toistuvia asioita. Se havainnoi tapaa, jolla tekijä soveltaa oppimiaan asioita ja säilyttää lähdemateriaalille ominaiset tavat viitata.
Ääniteos, Laatikossa kasvanut, on editoitu Variksen Veli -nimisen työskentelyn aikana äänitetystä materiaalista. Tunnin mittainen kokonaisuus koostuu noin kolmeminuuttisista otteista, jotka kuvaavat kyseisen tutkimusprojektin fiktiota, vaiheita ja ajatuksia työskentelyn takana ja jälkeen. Kirjallinen tutkielma, Seiso ja Vastaa, koostuu lähdemateriaalista nostetuista tekstiotteista, jotka ovat sekä itsenäisiä että osa suurempaa kokonaiskuvaa. Kokonaisuus jakautuu prologiin, epilogiin ja kahdeksaan lukuun, jotka edustavat tutkivan työtavan työvaihetta tai näkökulmaa.
Opinnäytetyö pohtii taiteilijuutta, esille panemisen etiikkaa sekä tutkimusprojektin käynnistämiseen ja päättämiseen liittyvää problematiikkaa. Lisäksi se käsittelee tutkimusten aikana esille nousseita ristiriitoja, ahaa-elämyksiä ja periaatekysymyksiä. Teksteissä ja äänitteissä aukipuretaan muun muassa käsitettä yhteinen fiktio sekä pohditaan sanojen valmis ja suunnitelma sisältämiä, työskentelyä estäviä ennakko-oletuksia. Lisäksi opinnäyte ehdottaa, että esityskäsitettä tarkasteltaisiin inhimillisen olemassaolon perusyksikkönä. Lopputulos on käsikirja, hakuteos tai keskustelunavaus.
Opinnäytteen molempia osia voi kuunnella/lukea joko kronologisesti tai valita järjestyksen itse. Kirjallisen osan sisällysluettelosta pääsee jokaisen yksittäisen tekstin kohdalle ja aina takaisin sisällykseen.