Unga östnylänningars intresse för evenemang i Konstfabriken i Borgå
Rehnstrand, Edvard (2013)
Rehnstrand, Edvard
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713545
Tiivistelmä
Konstfabriken är ett alldeles nytt kulturcenter i Borgå som erbjuder kulturutbud. Marknaden är rätt så ny för Konstfabriken och det är utmanande att veta vad riktigt olika åldersklasser är intresserade av för slag av kultur. Just nu är man intresserad av att veta hurudana evenemang unga vuxna är intresserade av. Konstfabriken i Borgå funge-rar som uppdragsgivare för detta lärdomsprov. Detta lärdomsprov ska kunna stöda Konstfabrikens verksamhet samt vara till nytta då Konstfabriken ordnar evenemang i samarbete med andra utomstående aktörer.
Syftet med detta lärdomsprov var att komma med förslag på hurudana evenemang som unga vuxna är intresserade av. Det intresserar också att få veta hurudana inhemska ar-tister som unga vuxna är intresserade av att skulle uppträda i Konstfabriken. Är evenemangspaket i Konstfabriken bestående av till exempel en musikkonsert och en middag i till exempel en av Konstfabrikens restauranger något som intresserar unga vuxna och vilket kunde vara ett lämpligt pris för ett dylikt evenemangspaket? Under-sökningsproblemet är avgränsat till att gälla östnylänningar i åldersklassen 20-30 år och Konstfabriken avgränsas att endast gälla huvudbyggnaden eller gårdssidan. Teorin om-fattar konsumentbeteende och kulturkonsumtion.
Metoden i detta lärdomsprov var kvantitativ iform av en enkät. Enkätundersökningen skedde i huvudsak i Borgå under april månad år 2013. I undersökningen deltog sam-manlagt 102 personer.
Slutligen kan konstateras att unga vuxna är intresserade av att Konstfabriken skall ordna musikaler, dansföreställningar, konserter och teatrar. Priset på ett evenemangspaket kombinerat av evenemang och middag skall vara under helst 30 euro men dock inte över 60 euro. Evenemangspaket har fått mycket intresse. De populäraste artisterna var Jukka poika, Cheek, Karri koira och Redrama. The Art Factory is a brand new cultural center in Porvoo offering various cultural events. The market is fairly new to the Art Factory and it is challenging to know what kind of culture different age groups really are interested in. In this thesis, commissioned by the Art Factory, the interests of young adults in the area were examined. This thesis outcome should be able to support the Art Factory activities and be useful when the cultural center organizes events in collaboration with other external actors.
The aim of this thesis is to make suggestions on what kind of events young adults are interested in. It is also interesting to know what kind of domestic artists young adults would like to see on stage in the Art Factory. Are, for example, events packages con-sisting of a music concert and a dinner at an Art Factory restaurant something of inter-est to young adults, and what could be an appropriate price for such an event package? The research problem is defined to include Eastern Uusimaa young people in the age group 20-30 years and the Art Factory premises studied are limited to include only the main building and yard. The theory is based on consumer behavior-making and cultural consumption.
The method in this thesis was quantitative in the form of a questionnaire. The survey was carried out mainly in Porvoo in April 2013. The study sample included a total of 102 people.
In conclusion it seems as if young adults think that the Art Factory should arrange mu-sicals, dance performances, concerts and theater performances. The price of event packages, combined events and dinners should range from 30 euros to no more than 60 euros. Event packages have received much interest. The most popular performers at the moment are Jukka poika, Cheek, Karri koira and Redrama.
Syftet med detta lärdomsprov var att komma med förslag på hurudana evenemang som unga vuxna är intresserade av. Det intresserar också att få veta hurudana inhemska ar-tister som unga vuxna är intresserade av att skulle uppträda i Konstfabriken. Är evenemangspaket i Konstfabriken bestående av till exempel en musikkonsert och en middag i till exempel en av Konstfabrikens restauranger något som intresserar unga vuxna och vilket kunde vara ett lämpligt pris för ett dylikt evenemangspaket? Under-sökningsproblemet är avgränsat till att gälla östnylänningar i åldersklassen 20-30 år och Konstfabriken avgränsas att endast gälla huvudbyggnaden eller gårdssidan. Teorin om-fattar konsumentbeteende och kulturkonsumtion.
Metoden i detta lärdomsprov var kvantitativ iform av en enkät. Enkätundersökningen skedde i huvudsak i Borgå under april månad år 2013. I undersökningen deltog sam-manlagt 102 personer.
Slutligen kan konstateras att unga vuxna är intresserade av att Konstfabriken skall ordna musikaler, dansföreställningar, konserter och teatrar. Priset på ett evenemangspaket kombinerat av evenemang och middag skall vara under helst 30 euro men dock inte över 60 euro. Evenemangspaket har fått mycket intresse. De populäraste artisterna var Jukka poika, Cheek, Karri koira och Redrama.
The aim of this thesis is to make suggestions on what kind of events young adults are interested in. It is also interesting to know what kind of domestic artists young adults would like to see on stage in the Art Factory. Are, for example, events packages con-sisting of a music concert and a dinner at an Art Factory restaurant something of inter-est to young adults, and what could be an appropriate price for such an event package? The research problem is defined to include Eastern Uusimaa young people in the age group 20-30 years and the Art Factory premises studied are limited to include only the main building and yard. The theory is based on consumer behavior-making and cultural consumption.
The method in this thesis was quantitative in the form of a questionnaire. The survey was carried out mainly in Porvoo in April 2013. The study sample included a total of 102 people.
In conclusion it seems as if young adults think that the Art Factory should arrange mu-sicals, dance performances, concerts and theater performances. The price of event packages, combined events and dinners should range from 30 euros to no more than 60 euros. Event packages have received much interest. The most popular performers at the moment are Jukka poika, Cheek, Karri koira and Redrama.