Vastuullisen liiketoiminnan vaikutus yritysten ostopäätökseen kalustehankinnoissa : Martela Oyj
Aaltonen, Noora (2013)
Aaltonen, Noora
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060512969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060512969
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia vastuullisen liiketoiminnan vaikutusta yrityksen ostokäyttäytymiseen ja kalustehankintoihin. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Martela Oyj.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tutkimusta. Tutkimus on toteutettu teemahaastatteluiden avulla haastattelemalla Martela Oyj:n asiakasyrityksiä. Tutkimusmenetelmän valintaa perustellaan sillä, että työn tavoitteena oli saada mahdollisimman syvällistä tietoa haastatteluista, jolloin kvalitatiivinen tutkimus oli luonnollinen valinta. Haastateltavia asiakkaita oli neljä ja haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluina.
Tutkimustuloksissa selviää, että vastuullisuus vaikuttaa hyvin vähän ostopäätökseen. Vastuullisuudesta oltiin kiinnostuneita, mutta se ei ole painavin tekijä tuotetta tai toimittajaa valittaessa. Vastuullisuus huomioidaan ostoissa, mutta se ei ole ensisijainen ostopäätökseen vaikuttava tekijä. Teorian ja tutkimustuloksen perusteella tein johtopäätöksen, että yritykset eivät välttämättä ole vielä tarpeeksi tietoisia asiakkaiden tarpeista.
Tutkimuksen tuloksien avulla toimeksiantaja voi kehittää liiketoimintaansa asiakaslähtöisemmäksi. Tästä aiheesta ei ole aiemmin tehty toimeksiantajalle tutkimusta, joten he saavat tietää miten heidän vastuullisuutensa vaikuttaa asiakkaisiin.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tutkimusta. Tutkimus on toteutettu teemahaastatteluiden avulla haastattelemalla Martela Oyj:n asiakasyrityksiä. Tutkimusmenetelmän valintaa perustellaan sillä, että työn tavoitteena oli saada mahdollisimman syvällistä tietoa haastatteluista, jolloin kvalitatiivinen tutkimus oli luonnollinen valinta. Haastateltavia asiakkaita oli neljä ja haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluina.
Tutkimustuloksissa selviää, että vastuullisuus vaikuttaa hyvin vähän ostopäätökseen. Vastuullisuudesta oltiin kiinnostuneita, mutta se ei ole painavin tekijä tuotetta tai toimittajaa valittaessa. Vastuullisuus huomioidaan ostoissa, mutta se ei ole ensisijainen ostopäätökseen vaikuttava tekijä. Teorian ja tutkimustuloksen perusteella tein johtopäätöksen, että yritykset eivät välttämättä ole vielä tarpeeksi tietoisia asiakkaiden tarpeista.
Tutkimuksen tuloksien avulla toimeksiantaja voi kehittää liiketoimintaansa asiakaslähtöisemmäksi. Tästä aiheesta ei ole aiemmin tehty toimeksiantajalle tutkimusta, joten he saavat tietää miten heidän vastuullisuutensa vaikuttaa asiakkaisiin.