Yritys X:n sisäisen viestinnän tutkimus
Evilä, Laura (2013)
Evilä, Laura
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412727
Tiivistelmä
Yritys X:ssä on käynnissä sisäisen viestinnän kehitystyö. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tukea tuota työtä antamalla tietoa nykyisten viestintäkanavien toimivuudesta ja viestinnän hyödyllisyydestä. Lisäksi halusin selvittää, miten muutama jo toteutettu kehitystoimi on otettu yrityksessä vastaan.
Tutkimuksen ote oli kvalitatiivinen ja vastauksia kerättiin henkilöstölle lähetettävän virtuaalisen kysymyslomakkeen avulla. Tutkimuksen perusjoukko rajattiin alle Manager-tason asiantuntijoihin. Lomakkeen teemat johdettiin keskusteluista yrityksen edustajien kanssa.
Tutkimustulokset osoittavat henkilöstön olevan pääpiirteittäin tyytyväisiä kohdeyrityksen sisäiseen viestintään. Samalla kuitenkin koettiin, että yrityksen viestintäkanavien tarkoitusten sekä tehtävien viestiminen on ollut riittämätöntä, viestintävastuut ovat epäselvät ja viestinnän ote on edelleen liian monologinen. Myös yrityksen johdon viestintään toivottiin lisää läpinäkyvyyttä.
Yritys X:n sisäistä viestintää voidaan parantaa selventämällä eri viestintäkanavien tehtävät ja niitä kautta saatavat pääviestit henkilöstölle. Viestintävastuita tulee selkeyttää esimerkiksi niin, että henkilöstö todella tietäisi, kuka vastaa mistäkin. Lisäksi ajankohtaisen tiedottamisen takaamiseksi olisi hyvä kirkastaa, ketkä ovat tästä vastuussa. Kohdeyrityksen tulisi panostaa viestinnän avoimuuden kehittämiseen ja miettiä keinoja, jolla henkilöstölle saataisiin viestinnässä aktiivisempi rooli. Yrityksen johdon olisi hyvä kertoa nykyistä avoimemmin toiminnastaan, päätöksistään ja niihin johtaneista taustatekijöistä, sillä näillä asioilla on suuri vaikutus työyhteisön ilmapiiriin.
Tutkimuksen ote oli kvalitatiivinen ja vastauksia kerättiin henkilöstölle lähetettävän virtuaalisen kysymyslomakkeen avulla. Tutkimuksen perusjoukko rajattiin alle Manager-tason asiantuntijoihin. Lomakkeen teemat johdettiin keskusteluista yrityksen edustajien kanssa.
Tutkimustulokset osoittavat henkilöstön olevan pääpiirteittäin tyytyväisiä kohdeyrityksen sisäiseen viestintään. Samalla kuitenkin koettiin, että yrityksen viestintäkanavien tarkoitusten sekä tehtävien viestiminen on ollut riittämätöntä, viestintävastuut ovat epäselvät ja viestinnän ote on edelleen liian monologinen. Myös yrityksen johdon viestintään toivottiin lisää läpinäkyvyyttä.
Yritys X:n sisäistä viestintää voidaan parantaa selventämällä eri viestintäkanavien tehtävät ja niitä kautta saatavat pääviestit henkilöstölle. Viestintävastuita tulee selkeyttää esimerkiksi niin, että henkilöstö todella tietäisi, kuka vastaa mistäkin. Lisäksi ajankohtaisen tiedottamisen takaamiseksi olisi hyvä kirkastaa, ketkä ovat tästä vastuussa. Kohdeyrityksen tulisi panostaa viestinnän avoimuuden kehittämiseen ja miettiä keinoja, jolla henkilöstölle saataisiin viestinnässä aktiivisempi rooli. Yrityksen johdon olisi hyvä kertoa nykyistä avoimemmin toiminnastaan, päätöksistään ja niihin johtaneista taustatekijöistä, sillä näillä asioilla on suuri vaikutus työyhteisön ilmapiiriin.