Vanhempien kokemuksia osallisuudesta oululaisessa päiväkodissa
Puttonen, Sanna; Luosujärvi, Johanna; Lehtonen, Iitu (2013)
Puttonen, Sanna
Luosujärvi, Johanna
Lehtonen, Iitu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312518
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvailla vanhempien kokemuksia osallisuudesta oululaisessa päiväkodissa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa vanhempien kokemuksiin perustuvaa tietoa osallisuudesta päiväkodissa. Osallisuus tukee vanhempien ja päiväkodin yhteistyötä eli kasvatuskumppanuutta ja sitä kautta lapsen kasvua ja kehitystä.
Opinnäytetyömme tietoperustassa käsittelemme osallisuutta, kasvatuskumppanuutta sekä varhaiskasvatusta. Olemme perehtyneet niihin erityisesti vanhempien osallisuuden näkökulmasta. Käymme läpi tietoperustaamme eri lakien, varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen sekä Valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden pohjalta.
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastattelimme viittä vanhempaa, joiden lapset ovat päivähoidossa oululaisessa päivä-kodissa. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että vanhempien kokemukset osallisuudesta jakautuivat myönteisistä kriittisiin. Vanhempien kokemusten mukaan päiväkodin ja vanhempien yhteistyö koettiin toimivaksi, mutta työntekijöiden kiire hankaloitti sitä. Tutkimustuloksista ilmeni selkeästi, että vanhemmat haluaisivat enemmän ja tarkempaa tietoa lapsensa päivän kulusta ja päiväkodin arjen tapahtumista.
Tutkimustulosten perusteella voimme tehdä johtopäätöksen, että henkilökunnan tulee tarjota vanhemmille mahdollisuuksia osallisuuteen. Vanhempien tulee kuitenkin itse saada päättää, kuinka paljon ovat osallisia. Vanhempien omaa osallisuutta voisi lisätä perustamalla päiväkotiin vanhempaintoimikunnan ja pitämällä tapahtumat työajan ulkopuolella.
Opinnäytetyömme tietoperustassa käsittelemme osallisuutta, kasvatuskumppanuutta sekä varhaiskasvatusta. Olemme perehtyneet niihin erityisesti vanhempien osallisuuden näkökulmasta. Käymme läpi tietoperustaamme eri lakien, varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen sekä Valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden pohjalta.
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastattelimme viittä vanhempaa, joiden lapset ovat päivähoidossa oululaisessa päivä-kodissa. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että vanhempien kokemukset osallisuudesta jakautuivat myönteisistä kriittisiin. Vanhempien kokemusten mukaan päiväkodin ja vanhempien yhteistyö koettiin toimivaksi, mutta työntekijöiden kiire hankaloitti sitä. Tutkimustuloksista ilmeni selkeästi, että vanhemmat haluaisivat enemmän ja tarkempaa tietoa lapsensa päivän kulusta ja päiväkodin arjen tapahtumista.
Tutkimustulosten perusteella voimme tehdä johtopäätöksen, että henkilökunnan tulee tarjota vanhemmille mahdollisuuksia osallisuuteen. Vanhempien tulee kuitenkin itse saada päättää, kuinka paljon ovat osallisia. Vanhempien omaa osallisuutta voisi lisätä perustamalla päiväkotiin vanhempaintoimikunnan ja pitämällä tapahtumat työajan ulkopuolella.