Tilintarkastusasiakkaan riskiluokittelu ja väärinkäytökset
Hieturi, Jonna (2013)
Hieturi, Jonna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911657
Tiivistelmä
Tilintarkastusasiakkaan riskiluokittelu on koko tilintarkastuksen ajan jatkuva prosessi. Riskiluokittelu alkaa toimeksiantosopimuksen solmimisesta ja päättyy tilintarkastuskertomuksen luovuttamiseen. Kyseisen luokittelun avulla yritetään vähentää riskiä mahdollisista väärinkäytöksistä. Erilaisia riskejä ovat väärinkäytösriskit, olennaisen virheellisyyden riskeihin lukeutuvat toiminta- ja kontrolliriski sekä merkittävät riskit. Yhdessä HTM-tilintarkastaja Jorma Nuutisen kanssa toteutimme haastattelun, joka avasi opinnäytetyön teoriaosuutta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka yrityksen johdon tekemiä väärinkäytöksiä havaitaan ja mahdollisesti ennaltaehkäistään. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka tilintarkastaja tekee riskikartoituksen, mikä on väärinkäytös, kuinka niitä havaitaan, miten niistä raportoidaan ja kuinka väärinkäytöksiä voisi mahdollisesti ennaltaehkäistä. Tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista menetelmää ja tiedonkeruumenetelmänä tapaustutkimusta haastattelun muodossa.
Teoriaosuutta avasi haastattelu HTM-tilintarkastajan kanssa, joka kertoi kokemusperäistä tietoa väärinkäytösten havaitsemisesta. Asiakkaan luotettavuuden määrittäminen on pitkä prosessi, joka kostuu vierailuista yritykseen, riskikartoituksen määrittämisestä, kirjallisten vahvistuskirjeiden saamisesta sekä mahdollisista yrityksen johdon haastatteluista. Väärinkäytösten havainnointi ei ole vain tilintarkastajan vastuulla vaan suuri ja ensisijainen vastuu havainnoinnista on yrityksen johdolla. Haastattelussa painoittui kuitenkin seikka, että väärinkäytöksiä tekevät myös yrityksen johto, jolloin sisäinen kontrolli väärinkäytösten estämisestä ei toimi.
Tilintarkastajan velvollisuus väärinkäytösten havaitsemisessa on rajallinen, mutta tilintarkastajan roolia väärinkäytösten estäjänä ja havaitsijana ei voi kiistää. Yritysmaailmassa väärinkäytöksiä esiintyy aika ajoin ja tilintarkastajan työ on tärkeää jotta epärehellinen liiketoiminta saataisiin vähenemään kokonaan tai pelotteiden avulla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka yrityksen johdon tekemiä väärinkäytöksiä havaitaan ja mahdollisesti ennaltaehkäistään. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka tilintarkastaja tekee riskikartoituksen, mikä on väärinkäytös, kuinka niitä havaitaan, miten niistä raportoidaan ja kuinka väärinkäytöksiä voisi mahdollisesti ennaltaehkäistä. Tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista menetelmää ja tiedonkeruumenetelmänä tapaustutkimusta haastattelun muodossa.
Teoriaosuutta avasi haastattelu HTM-tilintarkastajan kanssa, joka kertoi kokemusperäistä tietoa väärinkäytösten havaitsemisesta. Asiakkaan luotettavuuden määrittäminen on pitkä prosessi, joka kostuu vierailuista yritykseen, riskikartoituksen määrittämisestä, kirjallisten vahvistuskirjeiden saamisesta sekä mahdollisista yrityksen johdon haastatteluista. Väärinkäytösten havainnointi ei ole vain tilintarkastajan vastuulla vaan suuri ja ensisijainen vastuu havainnoinnista on yrityksen johdolla. Haastattelussa painoittui kuitenkin seikka, että väärinkäytöksiä tekevät myös yrityksen johto, jolloin sisäinen kontrolli väärinkäytösten estämisestä ei toimi.
Tilintarkastajan velvollisuus väärinkäytösten havaitsemisessa on rajallinen, mutta tilintarkastajan roolia väärinkäytösten estäjänä ja havaitsijana ei voi kiistää. Yritysmaailmassa väärinkäytöksiä esiintyy aika ajoin ja tilintarkastajan työ on tärkeää jotta epärehellinen liiketoiminta saataisiin vähenemään kokonaan tai pelotteiden avulla.