Kulttuurienvälinen viestintä majoituspalveluyrityksen vastaanotossa
Heikkinen, Riikka (2013)
Heikkinen, Riikka
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911488
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kulttuurienvälisen viestinnän eri tilanteita majoituspalveluyrityksen vastaanotossa ja mistä erilaiset viestinnälliset ongelmatilanteet mahdollisesti johtuvat. Työn tietoperustassa tutustutaan aiheen keskeisimpiin käsitteisiin.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Matkailun turvallisuus -hanke, joka on osa Lapin matkailun turvallisuus -järjestelmää. Toimeksiantaja katsoi työn ajankohtaiseksi, koska kulttuurienvälinen viestintä on vielä aika tuore aihe suomalaisessa tutkimustyössä.
Menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusta ja aineiston keruumenetelmänä oli haastattelu. Tutkimukseen haastateltiin vastaanotto-virkailijoita, jotka työskentelivät Rovaniemen eri hotelleissa.
Selvityksen tulosten perusteella suurin syy kulttuurienvälisen viestinnän epäonnistumiseen oli kielimuuri asiakkaan ja virkailijan välillä. Myös seikka, että asiakas ei välttämättä halua näyttää virkailijalle ettei ymmärrä tätä, osoittautui syyksi minkä takia kulttuurienvälinen viestintä saattaa epäonnistua.
Selvityksen perusteella löytyi muutamia ratkaisukeinoja kulttuurienvälisiin viestinnällisiin ongelmatilanteisiin. Vastaanottovirkailijoiden kielitaidon ja eri kulttuurien tuntemuksen lisääminen auttaisi virkailijoita päivittäisessä työelämässä. Tämän lisäksi informaation tarjoamista olisi hyvä lisätä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Matkailun turvallisuus -hanke, joka on osa Lapin matkailun turvallisuus -järjestelmää. Toimeksiantaja katsoi työn ajankohtaiseksi, koska kulttuurienvälinen viestintä on vielä aika tuore aihe suomalaisessa tutkimustyössä.
Menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusta ja aineiston keruumenetelmänä oli haastattelu. Tutkimukseen haastateltiin vastaanotto-virkailijoita, jotka työskentelivät Rovaniemen eri hotelleissa.
Selvityksen tulosten perusteella suurin syy kulttuurienvälisen viestinnän epäonnistumiseen oli kielimuuri asiakkaan ja virkailijan välillä. Myös seikka, että asiakas ei välttämättä halua näyttää virkailijalle ettei ymmärrä tätä, osoittautui syyksi minkä takia kulttuurienvälinen viestintä saattaa epäonnistua.
Selvityksen perusteella löytyi muutamia ratkaisukeinoja kulttuurienvälisiin viestinnällisiin ongelmatilanteisiin. Vastaanottovirkailijoiden kielitaidon ja eri kulttuurien tuntemuksen lisääminen auttaisi virkailijoita päivittäisessä työelämässä. Tämän lisäksi informaation tarjoamista olisi hyvä lisätä.