Bioenergian lisääntyneen käytön vaikutus hakkureiden ja murskainten myyntiin ja markkinointiin : SR-Harvesting Oy:n markkinointitutkimus
Salin, Pauliina (2013)
Salin, Pauliina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811421
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden mielipiteet SR-Harvesting Oy:n markkinoinnista bioenergiaalan kehittyessä murskainten ja hakkureiden osalta. Tutkimustulosten avulla pyritään korjaamaan markkinoinnin puutteet ja minimoimaan markkinointitavat, jotka eivät toimi eivätkä tavoita toivottua asiakaskuntaa. Myös bioenergian kehittymistä pyritään käyttämään hyväksi markkinoinnissa. Haastattelujen aikana saatiin myös tietoa asiakkaiden yrityksistä.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja tiedonkeruumenetelmänä kahdeksan henkilön haastattelua. Haastattelukysymykset laadittiin SR-Harvesting Oy:n toimitusjohtajan Jukka Salinin kanssa. Haastattelut tehtiin keväällä 2013.
Tutkimustulokset osoittivat, että asiakkaat olivat yleisesti ottaen SR-Harvesting Oy:n markkinointiin tyytyväisiä. Tutkimuksessa nousi esiin myös asioita, jotka aiheuttivat tyytymättömyyttä kuten Bandit-koneiden mainonta, suoramarkkinoinnin puute sekä panderollimainonta omalla paikkakunnalla. Näiden asioiden parante-luun keskitytään työn lopussa kehitysehdotusosiossa. Markkinointi kannattaa siis suunnitella mahdollisimman selkeäksi kokonaisuudeksi. Parhaimmaksi markki-nointikeinoksi todettiin suora puhelinsoitto asiakkaalle. Myös messumainonta ja hyvät Internet-sivut takaavat asiakkaiden tyytyväisyyttä.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja tiedonkeruumenetelmänä kahdeksan henkilön haastattelua. Haastattelukysymykset laadittiin SR-Harvesting Oy:n toimitusjohtajan Jukka Salinin kanssa. Haastattelut tehtiin keväällä 2013.
Tutkimustulokset osoittivat, että asiakkaat olivat yleisesti ottaen SR-Harvesting Oy:n markkinointiin tyytyväisiä. Tutkimuksessa nousi esiin myös asioita, jotka aiheuttivat tyytymättömyyttä kuten Bandit-koneiden mainonta, suoramarkkinoinnin puute sekä panderollimainonta omalla paikkakunnalla. Näiden asioiden parante-luun keskitytään työn lopussa kehitysehdotusosiossa. Markkinointi kannattaa siis suunnitella mahdollisimman selkeäksi kokonaisuudeksi. Parhaimmaksi markki-nointikeinoksi todettiin suora puhelinsoitto asiakkaalle. Myös messumainonta ja hyvät Internet-sivut takaavat asiakkaiden tyytyväisyyttä.