Luokkahuoneen valaistus LED-tekniikalla
Malassu, Henri (2013)
Malassu, Henri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811329
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö käsittää Kiinteistö Oy Mäkelän koulun luokkahuoneiden valaistus-selvityksen, jossa tutkittiin, löytyykö markkinoilta energiatehokkaita LED-valaisimia tai valonlähteitä vaihtoehdoiksi luokkahuoneen nykyisille T8-loisteputkivalaisimille. Uuden vaihtoehtoisen valaisimen tai valonlähteen tulisi olla energiatehokkaampi, mutta valaistuksen laadun tulisi kuitenkin pysyä vähintäänkin samana. Työ tehtiin Insinööritoimisto Leo Maaskola Oy:n tilauksesta.
Aluksi selvitettiin markkinoilta löytyvät vaihtoehdot, joilla voidaan korvata T8-loistelamppu. Usealla valaisinvalmistajalla oli tyypillisten loisteputkivalaisinten tapainen LED-valaisin, ja niitä lähdettiin tutkimaan korvaavana valaisimena. Markkinoilla oli myös suoraan nykyiseen valaisinrunkoon asennettavia LED-putkia vaihtoehdoksi T8-loisteputkelle.
Luokkahuoneen nykytilanteen T8-loisteputkivalaisimilla saavutetut valaistusvoimakkuudet työtasoilla mitattiin lux-mittarilla ja niitä verrattiin tämän päivän valaistusstandardeihin. Työssä keskityttiin oppilaitoksen asettamiin vaatimuksiin. Mittaustulosten vertailun jälkeen tutkittiin jokaisen valaistusvaihtoehdon taloudellinen arviointi, eli kuinka nopeasti lamppu alkaisi tuottaa rahallista säästöä oppilaitokselle.
Aluksi selvitettiin markkinoilta löytyvät vaihtoehdot, joilla voidaan korvata T8-loistelamppu. Usealla valaisinvalmistajalla oli tyypillisten loisteputkivalaisinten tapainen LED-valaisin, ja niitä lähdettiin tutkimaan korvaavana valaisimena. Markkinoilla oli myös suoraan nykyiseen valaisinrunkoon asennettavia LED-putkia vaihtoehdoksi T8-loisteputkelle.
Luokkahuoneen nykytilanteen T8-loisteputkivalaisimilla saavutetut valaistusvoimakkuudet työtasoilla mitattiin lux-mittarilla ja niitä verrattiin tämän päivän valaistusstandardeihin. Työssä keskityttiin oppilaitoksen asettamiin vaatimuksiin. Mittaustulosten vertailun jälkeen tutkittiin jokaisen valaistusvaihtoehdon taloudellinen arviointi, eli kuinka nopeasti lamppu alkaisi tuottaa rahallista säästöä oppilaitokselle.