Työelämän kehittämisohjelman kokemusten hyödyntäminen Unkarin ja Romanian tulevien työelämän kehittäjien koulutuksessa : case: AdapTYKES-projekti
Tolvanen, Jenni (2013)
Tolvanen, Jenni
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811265
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Tykes-ohjelman tulosten hyödynnettävyyttä unkarilaisten ja romanialaisten tulevien työelämänkehittäjien koulutuksessa. Työn tarkoituksena on analysoida saatavilla olevasta Tykes-aineistosta hyviä kokemuksia ja projekteja AdapTykes projektin tueksi. Työ on toteutettu aineistoanalyysina.
Opinnäytetyössä on käsitelty prosessien kehittämistä, henkilöstön osaamisen kehittämistä ja työhyvinvointia tuottavuuden näkökulmasta. Tykes-aineistosta on poimittu saatavilla olevista projektikuvauksista parhaat, joita käytetään esimerkkeinä koulutusohjelmassa, jossa tavoitteena on luoda valmiuksia unkarilaisille ja romanialaisille tuleville työelämänkehittäjille pienten ja keskisuurten yritysten kehittämiseksi Unkarissa ja Romaniassa.
Työn tuloksena voidaan todeta, että ulkopuolisen kouluttajan/fasilitaattorin hyödyntäminen projekteissa on ollut välttämätöntä. Lisäksi kokonaisvaltaiset kehitys-hankkeet, joissa osallistetaan henkilökunta kehitystyöhön mukaan, ovat antaneet parhaimmat tulokset. Esimerkit todistavat menetelmien toimivuuden.
Tykes-tietokannan sulkeuduttua jäljellä jäävästä tietokannasta ei saada enää syvällistä tietoa projekteista. Tietokannan sulkeutuminen estää tulosten ja kokemusten hyödynnettävyyttä ja monistettavuutta. Lisäksi jo olemassa olevassa Lahden ammattikorkeakoulun luomassa Tieto- ja menetelmäpankissa on koottuna kaikki keskeisimmät aihepiirin menetelmät ja työkalut.
Opinnäytetyössä on käsitelty prosessien kehittämistä, henkilöstön osaamisen kehittämistä ja työhyvinvointia tuottavuuden näkökulmasta. Tykes-aineistosta on poimittu saatavilla olevista projektikuvauksista parhaat, joita käytetään esimerkkeinä koulutusohjelmassa, jossa tavoitteena on luoda valmiuksia unkarilaisille ja romanialaisille tuleville työelämänkehittäjille pienten ja keskisuurten yritysten kehittämiseksi Unkarissa ja Romaniassa.
Työn tuloksena voidaan todeta, että ulkopuolisen kouluttajan/fasilitaattorin hyödyntäminen projekteissa on ollut välttämätöntä. Lisäksi kokonaisvaltaiset kehitys-hankkeet, joissa osallistetaan henkilökunta kehitystyöhön mukaan, ovat antaneet parhaimmat tulokset. Esimerkit todistavat menetelmien toimivuuden.
Tykes-tietokannan sulkeuduttua jäljellä jäävästä tietokannasta ei saada enää syvällistä tietoa projekteista. Tietokannan sulkeutuminen estää tulosten ja kokemusten hyödynnettävyyttä ja monistettavuutta. Lisäksi jo olemassa olevassa Lahden ammattikorkeakoulun luomassa Tieto- ja menetelmäpankissa on koottuna kaikki keskeisimmät aihepiirin menetelmät ja työkalut.