Tietokonepelistä lautapeliksi
Koivisto, Vesa-Pekka (2013)
Koivisto, Vesa-Pekka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711139
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tietokoneille, älypuhelimille ja kannettaville laitteille suunnatun Math Elements -pelin muuttamista lautapeliksi ja kuinka se edistää Eedu Oy:n menestymistä ja brändin kehittämistä. Lisäksi syvennytään käytettävyyteen ja opetuspeleihin yleisesti sekä opinnäytetyönä tehdyn Elements Park -pelin suunnitteluun.
Tehtävänä oli luoda Math Elements -opetuspelistä lautapeliversio lapsille. Lautapelin tarkoituksena ei ole suoranaisesti opettaa matematiikkaa samalla tavoin kuin esikuvansa, vaan lapset oppivat yksinkertaisia matemaattisia laskuja pelaamisen ohessa. Peli toimisi sekä oheismateriaalina itse Math Elementsin rinnalla ja sitä voitaisiin hyödyntää myös esittelytilaisuuksissa. Pelin tarkoituksena on kulkea Elements Park -nimisessä kuvitteellisessa huvipuistossa. Pelaajat aloittavat huvipuiston sisäänkäynniltä ja pyrkivät käymään mahdollisimman monessa huvipuistolaitteessa. Heidän pitää kerätä pelikortteja, joissa on kultaisia lipukkeita. Kolme kerättyään voittaja on pelaaja, joka pääsee huvipuiston sisäänkäynnille ensimmäisenä lipukkeidensa kanssa. Pelaajat voivat käyttää huvipuistolaitteista saatuja kortteja muuttaakseen pelin kulkua. Huvipuistolaitteissa itsessään on myös etenemiseen liittyviä sääntöjä, joita pelaajien tulee noudattaa päättäessään vuoronsa laitteille. Pelin tavoitteena on opettaa matematiikan perusteita hauskalla ja viihdyttävällä tavalla.
Tehtävänä oli luoda Math Elements -opetuspelistä lautapeliversio lapsille. Lautapelin tarkoituksena ei ole suoranaisesti opettaa matematiikkaa samalla tavoin kuin esikuvansa, vaan lapset oppivat yksinkertaisia matemaattisia laskuja pelaamisen ohessa. Peli toimisi sekä oheismateriaalina itse Math Elementsin rinnalla ja sitä voitaisiin hyödyntää myös esittelytilaisuuksissa. Pelin tarkoituksena on kulkea Elements Park -nimisessä kuvitteellisessa huvipuistossa. Pelaajat aloittavat huvipuiston sisäänkäynniltä ja pyrkivät käymään mahdollisimman monessa huvipuistolaitteessa. Heidän pitää kerätä pelikortteja, joissa on kultaisia lipukkeita. Kolme kerättyään voittaja on pelaaja, joka pääsee huvipuiston sisäänkäynnille ensimmäisenä lipukkeidensa kanssa. Pelaajat voivat käyttää huvipuistolaitteista saatuja kortteja muuttaakseen pelin kulkua. Huvipuistolaitteissa itsessään on myös etenemiseen liittyviä sääntöjä, joita pelaajien tulee noudattaa päättäessään vuoronsa laitteille. Pelin tavoitteena on opettaa matematiikan perusteita hauskalla ja viihdyttävällä tavalla.