Muutoksen johtaminen : Case Kopijyvä Oy
Vänskä, Anja (2013)
Vänskä, Anja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711116
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Kopijyvä Oy:n toimeksiannosta, mitkä ovat haastateltavien kokemukset muutosprosessista, kun kaksi yritystä sulautuu yhteen. Tavoitteena oli löytää tekijät, jotka tukivat tai estivät muutoksen johtamisen onnistuneen prosessin yrityskaupan yhteydessä. Tutkimuksessa vastaajia haastettiin löytämään uusia ratkaisuja ja toimintatapoja muutostilanteisiin.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä teemahaastattelu. Haastattelut suoritettiin Kopijyvän eri aluetoimipisteissä tammikuussa 2013. Haastateltavana oli kolme aluepäällikköä. Lisäksi haastateltiin yrityksen toimitusjohtajaa. Haastattelun teema-alueita olivat yrityskauppa, organisaatio, henkilöstö muutostilanteessa, osaaminen ja sen johtaminen, viestintä ja yrityskulttuuri sekä arvot.
Tutkimustuloksissa korostui, että muutosjohtamisessa huomio tulee suunnata erityisesti integraation jälkeiseen aikaan. Tuloksista nousivat esiin toiminnan suunnitelmallisuuden ja viestinnän tärkeys, henkilökunnan työhyvinvointi, johtamisen haasteellisuus ja henkilökunnan osaamisen kehittäminen. Myös kulttuurien ja arvojen yhteen sovittaminen nousi tärkeäksi yrityskaupan onnistumisen kannalta. Toimenpide-ehdotuksiksi nousivat viestinnän tehostaminen, strategia- ja prosessisuunnittelun kehittäminen, vuorovaikutuksen lisääminen, henkilöstön tuntuvampi osallistaminen muutostoimintaan, tiimityöskentelyn laajentaminen sekä tulevaisuuden suunnittelu ja ennakointi.
Tutkimustiedon toivotaan edistävän muutosten johtamista mahdollisten tulevien yrityskauppojen yhteydessä. Tietoa voidaan hyödyntää myös muissa organisaation muutostilanteissa. Tuloksista toimeksiantaja saa tärkeää tietoa ja konkreettisia kehittämisen kohteita aluejohtajien tueksi.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä teemahaastattelu. Haastattelut suoritettiin Kopijyvän eri aluetoimipisteissä tammikuussa 2013. Haastateltavana oli kolme aluepäällikköä. Lisäksi haastateltiin yrityksen toimitusjohtajaa. Haastattelun teema-alueita olivat yrityskauppa, organisaatio, henkilöstö muutostilanteessa, osaaminen ja sen johtaminen, viestintä ja yrityskulttuuri sekä arvot.
Tutkimustuloksissa korostui, että muutosjohtamisessa huomio tulee suunnata erityisesti integraation jälkeiseen aikaan. Tuloksista nousivat esiin toiminnan suunnitelmallisuuden ja viestinnän tärkeys, henkilökunnan työhyvinvointi, johtamisen haasteellisuus ja henkilökunnan osaamisen kehittäminen. Myös kulttuurien ja arvojen yhteen sovittaminen nousi tärkeäksi yrityskaupan onnistumisen kannalta. Toimenpide-ehdotuksiksi nousivat viestinnän tehostaminen, strategia- ja prosessisuunnittelun kehittäminen, vuorovaikutuksen lisääminen, henkilöstön tuntuvampi osallistaminen muutostoimintaan, tiimityöskentelyn laajentaminen sekä tulevaisuuden suunnittelu ja ennakointi.
Tutkimustiedon toivotaan edistävän muutosten johtamista mahdollisten tulevien yrityskauppojen yhteydessä. Tietoa voidaan hyödyntää myös muissa organisaation muutostilanteissa. Tuloksista toimeksiantaja saa tärkeää tietoa ja konkreettisia kehittämisen kohteita aluejohtajien tueksi.