SZ-valssainten sähkö- ja automaatiokunnossapitostrategian kehittäminen RCM- analyysin avulla
Granholm, Pete (2013)
Granholm, Pete
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710897
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin SZ1- linjan kriittisimpien sähkö- ja automaatiolaitteisiin RCM- analyysin avulla. Työn tavoitteena oli parantaa linjan käytettävyyttä. Kriittisimpien laitteiden löytyminen mahdollistaa paremman käytettävyyden, koska silloin voidaan kohdistaa kunnossapitoa ja varaosa hankintaa juuri oikeille laitteille. Työn pääteemaksi nousivat varaosalistat ja korvaavat varaosat, sekä niiden doku-mentoinnin saaminen kunnossapidon tietokantaan.
Teoriaosiossa käsiteltiin kunnossapitolajit, vikaantumismallit sekä RCM- analyysin perusteet. Työ aloitettiin tekemällä kriittisyysluokittelutaulukko linjan laitteille. Tau-lukossa laitteet jaettiin kolmeen osaan: kriittisiin, melko kriittisiin ja ei kriittisiin. Seuraavaksi tehtiin jokaiselle kriittiselle laitteelle oma sivu, jossa käsiteltiin laitteen toiminnot, vikamuodot, vianaiheuttajat, suositeltavat toimenpiteet, malliennakko-huoltotyöt ja varaosat.
Aineistona käytettiin monipuolisesti kunnossapidon kirjallisuutta, linjan laitteiden manuaaleja ja varaosa toimittajien kanssa käytyjä sähköpostikeskusteluita sekä linjan vikahistoriatietoja. Nämä asiat yhteen kokoamalla saatiin hyvä käsitys tarvittavista toimenpiteistä linjalle.
Linjalle tehtiin hyvät sähköisten laitteiden varaosalistat, selvitettiin korvaavien lait-teiden saatavuutta ja tehtiin kriittisille laitteille malliennakkohuoltotöitä kunnossapidon tietokantaan. Linjan käytettävyys voi nousta nykyhetkestä jopa useita prosent-tiyksiköitä, koska nyt varaosatiedot ovat helposti saatavilla kunnossapidon tietokan-nasta, joka taas helpottaa ja nopeuttaa kunnossapitoa. Työlle asetetut tavoitteet saa-vutettiin.
Teoriaosiossa käsiteltiin kunnossapitolajit, vikaantumismallit sekä RCM- analyysin perusteet. Työ aloitettiin tekemällä kriittisyysluokittelutaulukko linjan laitteille. Tau-lukossa laitteet jaettiin kolmeen osaan: kriittisiin, melko kriittisiin ja ei kriittisiin. Seuraavaksi tehtiin jokaiselle kriittiselle laitteelle oma sivu, jossa käsiteltiin laitteen toiminnot, vikamuodot, vianaiheuttajat, suositeltavat toimenpiteet, malliennakko-huoltotyöt ja varaosat.
Aineistona käytettiin monipuolisesti kunnossapidon kirjallisuutta, linjan laitteiden manuaaleja ja varaosa toimittajien kanssa käytyjä sähköpostikeskusteluita sekä linjan vikahistoriatietoja. Nämä asiat yhteen kokoamalla saatiin hyvä käsitys tarvittavista toimenpiteistä linjalle.
Linjalle tehtiin hyvät sähköisten laitteiden varaosalistat, selvitettiin korvaavien lait-teiden saatavuutta ja tehtiin kriittisille laitteille malliennakkohuoltotöitä kunnossapidon tietokantaan. Linjan käytettävyys voi nousta nykyhetkestä jopa useita prosent-tiyksiköitä, koska nyt varaosatiedot ovat helposti saatavilla kunnossapidon tietokan-nasta, joka taas helpottaa ja nopeuttaa kunnossapitoa. Työlle asetetut tavoitteet saa-vutettiin.