ABC-analyysi ja sen käyttöönotto
Suojanen, Katja (2013)
Suojanen, Katja
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710873
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kertoa ABC-analyysin perusteista ja siitä, miten se voidaan toteuttaa SAP R/3 -tuotannonohjausjärjestelmässä.
Kohdeyritys lähti selvittämään asiaa saatuaan ohjeistuksen konsernin omaan ABCDN-analyysiin. ABCDN-analyysin käyttöönottoa varten perustettiin työryhmä, johon sitoutettiin kohdeyrityksen ostopäällikkö, tuotannonsuunnittelupäällikkö sekä kehityspäällikkö. Kohdeyrityksen kehityspäällikkö on tämän opinnäytetyön tekijä sekä ABCDN-analyysin käyttöönoton projektipäällikkö.
Projektiryhmän tuli selvittää ABCDN-analyysin käytettävyys, toiminnallisuus ja sen käyttöönotto- mahdollisuudet. Projektin tärkeimmät vaiheet olivat ABCDN-analyysin perusteiden selvitys, toiminnallisuuden todentaminen rinnakkaislaskelmilla sekä yrityskohtaisen ABCDN-analyysin luominen konsernin ABCDN-analyysiä hyödyntäen.
Projektin tuloksena kohdeyrityksessä tämä analyysi päätettiin toteuttaa kolmessa osassa, koska yritys halusi tarjota tietoa niin tuotannolle, osto-osastolle kuin myynnille. Kohdeyrityksessä tehdään oma analyysi ostonimikkeille, tuotantonimikkeille sekä myyntinimikkeille.
Yrityskohtaisessa analyysissä otetaan huomioon ABC-analyysin perusteiden lisäksi hinta, tilastolliset tapahtumat sekä myyntinimikkeen merkitys asiakasnäkökulmasta. Jokaiselle näkökulmalle on luotu projektin myötä omat raja-arvot ja kriteerit, jotka mahdollistavat parhaan mahdollisen tuloksen kohdeyrityksen tarpeisiin.
Kohdeyritys lähti selvittämään asiaa saatuaan ohjeistuksen konsernin omaan ABCDN-analyysiin. ABCDN-analyysin käyttöönottoa varten perustettiin työryhmä, johon sitoutettiin kohdeyrityksen ostopäällikkö, tuotannonsuunnittelupäällikkö sekä kehityspäällikkö. Kohdeyrityksen kehityspäällikkö on tämän opinnäytetyön tekijä sekä ABCDN-analyysin käyttöönoton projektipäällikkö.
Projektiryhmän tuli selvittää ABCDN-analyysin käytettävyys, toiminnallisuus ja sen käyttöönotto- mahdollisuudet. Projektin tärkeimmät vaiheet olivat ABCDN-analyysin perusteiden selvitys, toiminnallisuuden todentaminen rinnakkaislaskelmilla sekä yrityskohtaisen ABCDN-analyysin luominen konsernin ABCDN-analyysiä hyödyntäen.
Projektin tuloksena kohdeyrityksessä tämä analyysi päätettiin toteuttaa kolmessa osassa, koska yritys halusi tarjota tietoa niin tuotannolle, osto-osastolle kuin myynnille. Kohdeyrityksessä tehdään oma analyysi ostonimikkeille, tuotantonimikkeille sekä myyntinimikkeille.
Yrityskohtaisessa analyysissä otetaan huomioon ABC-analyysin perusteiden lisäksi hinta, tilastolliset tapahtumat sekä myyntinimikkeen merkitys asiakasnäkökulmasta. Jokaiselle näkökulmalle on luotu projektin myötä omat raja-arvot ja kriteerit, jotka mahdollistavat parhaan mahdollisen tuloksen kohdeyrityksen tarpeisiin.