Affärsverksamhetsplan för ett ekologiskt kafé
Bruce, Decirée (2013)
Bruce, Decirée
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610800
Tiivistelmä
I detta lärdomsprov presenterades en affärsverksamhetsplan för ett ekologiskt kafé. I lärdomsprovet framfördes också vilka andra faktorer ett startande företag bör ta i beak-tande. I teoridelen har använts litteratur om skapande av en affärsverksamhetsplan. Målet var att göra en lönsam verksamhetsplan för ett ekologiskt kafé i Helsingfors.
Lärdomsprovet fokuserar på kafémarknader och ekologiskt tänkande när det gäller matlagning och företagsverksamhet. Det tas upp vad ekologisk produktion betyder och hurdan efterfrågan ekologiska produkter har.
För marknadskartläggningen intervjuades fyra personer i en ekologisk butik i Kampen. Det kom upp att alla skulle vara intresserade av ett ekologiskt kafé, men några hade problem med pengar då de var studerande. För konkurrensanalysen besökte jag tre eko-logiska kaféer i Helsingfors, som var SIS. Deli+Café, Gottland Deli & Cafe och Galleria Keidas. Alla tre skiljde sig från min affärsidé då de fokuserade på bageriprodukter eller på detox-produkter.
Verksamhetsplanen ger en koncis inblick i den kommande verksamheten. Kaféet skall vara i Helsingfors, inte för avsides, men inte i centrum. Som strategi används fokuse-ring. Målgruppen är höginkomsttagare och högt utbildade vuxna som är intresserade av ekologisk livsstil. Alla produkter skall vara ekologiska och till de hör bland annat speci-alkaffe, örtte, smoothies, sallad, soppa, morgonmål, brunch och ekologiska alkohol-produkter. Betjäningen är välkomnande och atmosfären personlig och hemtrevlig.
Utgående från marknadskartläggningen och konkurrensanalysen skulle företaget bli lönsamt då tjänstepaketet är byggt med tanke på konsumenternas behov. This thesis presents a business plan for an organic café. The study brings up what fac-tors a starting company in this field should pay attention to. The theoretical part is built on literature on how a business plan should be created. The goal was to make a profit-able business plan for an organic café to be located in Helsinki.
The business plan focuses on the market for coffee houses and on organic thinking when it comes to cooking and entrepreneurship. Organic production is explained and the demand for organic products is explored.
The research method is qualitative. Four persons in an organic shop in Kamppi were interviewed. All respondents said they would be interested in the services of an organic café, but some of them had problems with money shortage as they were students. In the competition analysis three organic cafeterias in Helsinki were examined, i.e. SIS. Deli+Café, Gottland Deli & Café, and Galleria Keidas. All these were different from the business idea presented in this study as they focused on bakery products or detox products.
The business plan gives a concise overview of the business operations of an organic café to be located in Helsinki, not downtown but not too far away from the centre either. The strategy used is focusing. The target group is high-earning and highly educated adults who are interested in an organic lifestyle. All products would be organic in-cluding, for example, special coffee, herb tea, smoothies, salads, soups, breakfasts, brunches and organic alcohol products. A lot of importance would also be put on a welcoming service and a personal and cosy atmosphere.
The market survey and competition analysis show that the company would be profitable as the service package is strictly based on consumers’ needs.
Lärdomsprovet fokuserar på kafémarknader och ekologiskt tänkande när det gäller matlagning och företagsverksamhet. Det tas upp vad ekologisk produktion betyder och hurdan efterfrågan ekologiska produkter har.
För marknadskartläggningen intervjuades fyra personer i en ekologisk butik i Kampen. Det kom upp att alla skulle vara intresserade av ett ekologiskt kafé, men några hade problem med pengar då de var studerande. För konkurrensanalysen besökte jag tre eko-logiska kaféer i Helsingfors, som var SIS. Deli+Café, Gottland Deli & Cafe och Galleria Keidas. Alla tre skiljde sig från min affärsidé då de fokuserade på bageriprodukter eller på detox-produkter.
Verksamhetsplanen ger en koncis inblick i den kommande verksamheten. Kaféet skall vara i Helsingfors, inte för avsides, men inte i centrum. Som strategi används fokuse-ring. Målgruppen är höginkomsttagare och högt utbildade vuxna som är intresserade av ekologisk livsstil. Alla produkter skall vara ekologiska och till de hör bland annat speci-alkaffe, örtte, smoothies, sallad, soppa, morgonmål, brunch och ekologiska alkohol-produkter. Betjäningen är välkomnande och atmosfären personlig och hemtrevlig.
Utgående från marknadskartläggningen och konkurrensanalysen skulle företaget bli lönsamt då tjänstepaketet är byggt med tanke på konsumenternas behov.
The business plan focuses on the market for coffee houses and on organic thinking when it comes to cooking and entrepreneurship. Organic production is explained and the demand for organic products is explored.
The research method is qualitative. Four persons in an organic shop in Kamppi were interviewed. All respondents said they would be interested in the services of an organic café, but some of them had problems with money shortage as they were students. In the competition analysis three organic cafeterias in Helsinki were examined, i.e. SIS. Deli+Café, Gottland Deli & Café, and Galleria Keidas. All these were different from the business idea presented in this study as they focused on bakery products or detox products.
The business plan gives a concise overview of the business operations of an organic café to be located in Helsinki, not downtown but not too far away from the centre either. The strategy used is focusing. The target group is high-earning and highly educated adults who are interested in an organic lifestyle. All products would be organic in-cluding, for example, special coffee, herb tea, smoothies, salads, soups, breakfasts, brunches and organic alcohol products. A lot of importance would also be put on a welcoming service and a personal and cosy atmosphere.
The market survey and competition analysis show that the company would be profitable as the service package is strictly based on consumers’ needs.