Yötä päivää myötäpäivään : Slow-ilmiö inspiroimassa koreografian luomis- ja ohjausprosessia
Kiuru, Anna (2013)
Kiuru, Anna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310287
Tiivistelmä
Taiteellisen opinnäytetyöni raportissa avaan läpikäymääni koreografista prosessia sen suunnittelusta toteutukseen. Opinnäytetyöni aiheena on tanssikoreografian luomis- ja ohjaustyö teemalähtöisesti nuorille tanssinharrastajille. Teemana ja lähtökohtana käytän Carl Honorén teosta Slow – elä hitaammin!
Raportti sisältää taiteellisen prosessin kontekstin esittelyn, työvaiheet suunnittelusta itse koreografian luomiseen sekä ohjaamiseen ja pohdintaa prosessin onnistumisesta. Rinnalla kulkevat Honorén teoksesta lainatut ajatusmallit hitaasta ja elämysrikkaasta elämästä, jotka olivat läsnä koreografisen prosessin jokaisessa vaiheessa.
Kontekstina opinnäytetyössäni toimii päättöharjoittelun aikana syksyllä 2011 opettamani contemporary street -ryhmä silloisessa Pohjois-Karjalan Tanssiopistossa. Luomalla ja keksimällä minulle itsellenikin uusia tehtävänantoja sain kokea millaista on ohjata ryhmälle koreografian sisältöä liikemateriaalin lisäksi. Liikkeen tuottamisen ohessa tavoitetta kohti edettiin mm. hengitys- ja läsnäoloharjoituksilla sekä ulkotiloissa pidetyillä harjoituskerroilla.
Suurimpana haasteena lähtötilanteessa koin punaisen langan kuljettamisen problematiikan. Prosessin edetessä ja erästä tanssin ammattilaista konsultoidessani, syntyi termi, intuitiivinen varmuus, joka kiteytyykin yhdeksi prosessin kohokohdaksi oman oppimiseni kannalta. Tärkeimmäksi huomioksi opinnäytetyöni aikana muodostui se, että tuota intuitiivista varmuutta voi kehittää ja itsekin tunnen siinä oppimistehtävässä onnistuneeni.
Prosessi sisälsi koreografisen osuuden lisäksi myös puvustamiseen, valosuunnitteluun ja tuottamiseen liittyviä vaiheita. Näitäkin osioita käsittelen raportissani. Lisäksi kerron ryhmän jäsenistä ja heidän erilaisten tanssitaustojensa vaikutuksesta tähän opinnäytetyöhön.
Raportin kirjoittamisen tukena toimivat omat päiväkirjamerkintäni, tuntisuunnitelmani, harjoituskertojen aikana ottamani valokuvat ja videomateriaali sekä oppilaiden kanssa käymät keskustelut prosessin aikana. Lähdeaineistoa en ole tarkoituksella käyttänyt, sillä koin, että halusin käydä koko prosessin läpi itsenäisesti, enkä muiden tanssitaiteilijoiden koreografisiin menetelmiin pohjaten.
Lopputuloksena oli noin kahdeksan minuutin pituinen pienteos yhdelletoista tanssijalle, joka esitettiin Kuopiossa Sotkulla 22.2.2012. Loppupohdinnassa kerron prosessin olleen itselle tärkeä kasvunpaikka ja antoisa onnistumisen kokemus, jonka ansiosta voin tulevaisuudessa omata varmemmat ja avoimemmat lähtökohdat koreografian tekemiseen heittäytymiselle.
Raportti sisältää taiteellisen prosessin kontekstin esittelyn, työvaiheet suunnittelusta itse koreografian luomiseen sekä ohjaamiseen ja pohdintaa prosessin onnistumisesta. Rinnalla kulkevat Honorén teoksesta lainatut ajatusmallit hitaasta ja elämysrikkaasta elämästä, jotka olivat läsnä koreografisen prosessin jokaisessa vaiheessa.
Kontekstina opinnäytetyössäni toimii päättöharjoittelun aikana syksyllä 2011 opettamani contemporary street -ryhmä silloisessa Pohjois-Karjalan Tanssiopistossa. Luomalla ja keksimällä minulle itsellenikin uusia tehtävänantoja sain kokea millaista on ohjata ryhmälle koreografian sisältöä liikemateriaalin lisäksi. Liikkeen tuottamisen ohessa tavoitetta kohti edettiin mm. hengitys- ja läsnäoloharjoituksilla sekä ulkotiloissa pidetyillä harjoituskerroilla.
Suurimpana haasteena lähtötilanteessa koin punaisen langan kuljettamisen problematiikan. Prosessin edetessä ja erästä tanssin ammattilaista konsultoidessani, syntyi termi, intuitiivinen varmuus, joka kiteytyykin yhdeksi prosessin kohokohdaksi oman oppimiseni kannalta. Tärkeimmäksi huomioksi opinnäytetyöni aikana muodostui se, että tuota intuitiivista varmuutta voi kehittää ja itsekin tunnen siinä oppimistehtävässä onnistuneeni.
Prosessi sisälsi koreografisen osuuden lisäksi myös puvustamiseen, valosuunnitteluun ja tuottamiseen liittyviä vaiheita. Näitäkin osioita käsittelen raportissani. Lisäksi kerron ryhmän jäsenistä ja heidän erilaisten tanssitaustojensa vaikutuksesta tähän opinnäytetyöhön.
Raportin kirjoittamisen tukena toimivat omat päiväkirjamerkintäni, tuntisuunnitelmani, harjoituskertojen aikana ottamani valokuvat ja videomateriaali sekä oppilaiden kanssa käymät keskustelut prosessin aikana. Lähdeaineistoa en ole tarkoituksella käyttänyt, sillä koin, että halusin käydä koko prosessin läpi itsenäisesti, enkä muiden tanssitaiteilijoiden koreografisiin menetelmiin pohjaten.
Lopputuloksena oli noin kahdeksan minuutin pituinen pienteos yhdelletoista tanssijalle, joka esitettiin Kuopiossa Sotkulla 22.2.2012. Loppupohdinnassa kerron prosessin olleen itselle tärkeä kasvunpaikka ja antoisa onnistumisen kokemus, jonka ansiosta voin tulevaisuudessa omata varmemmat ja avoimemmat lähtökohdat koreografian tekemiseen heittäytymiselle.