Mainonnanhallintajärjestelmien rich media -formaatit
Suutari, Sari (2013)
Suutari, Sari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209598
Tiivistelmä
Työssä tarkastelun kohteina olivat online-mainonnanhallintajärjestelmät Adform ja DoubleClick. Työn tavoitteena oli kartoittaa järjestelmien tarjoamaa rich media -formaattien valikoimaa sekä selvittää, mitä eroavaisuuksia formaattien teknisessä kokoonpanossa on havaittavissa järjestelmien välillä. Työn avulla haluttiin myös saada selville, mitä mainonnanhallintajärjestelmää toimeksiantajan olisi suositeltavaa hyödyntää rich media -toteutuksien tuotannoissa.
Työssä käsiteltiin pintapuolisesti display-mainonnan käytänteitä, teknologioita, nykytilannetta ja tulevaisuuden näkymiä. Myös Adform ja DoubleClick esiteltiin lyhyesti yhdessä niiden display-mainonnan tuotantoihin tarkoitettujen työkalujen, Adform Creative Toolkitin ja DoubleClick Studion, kanssa. Syvällisemmän tarkastelun kohteina oli Adformin ja DoubleClickin tämän hetkinen rich media -formaattien valikoima. Formaattien osalta käsiteltiin vain sellaisia toteutuksia, joista järjestelmät tarjoavat valmiin, helposti muokattavan banneripohjan.
Rich media -formaattien vertailu toteutettiin valitsemalla sekä Adformin että DoubleClickin banneripohjien joukosta kaksi formaattia perusteellisempaa läpikäyntiä varten. Formaattien rakennetta tutkittiin Adobe Flash Professionalin avulla perehtymällä niiden sisäisiin komponentteihin, toiminnallisuuksiin, graafiseen toteutukseen ja ActionScript-koodiin.
Työn tuloksena ilmeni, että formaattien perusrakenne on suhteellisen samankaltainen. Adformin ja DoubleClickin rich media -toteutuksien väliset eroavaisuudet näkyvät enimmäkseen siinä, kuinka formaattien sisällön muokkaaminen on tehty mahdolliseksi. Työn tuloksena saatiin myös selville, millaisissa tilanteissa toimeksiantajan olisi suositeltavaa käyttää mitäkin järjestelmää. Yleisesti ottaen mainonnanhallintajärjestelmien käyttö tuotantotarkoituksiin on hyvin kustannustehokasta, joustavaa ja helppoa.
Työssä käsiteltiin pintapuolisesti display-mainonnan käytänteitä, teknologioita, nykytilannetta ja tulevaisuuden näkymiä. Myös Adform ja DoubleClick esiteltiin lyhyesti yhdessä niiden display-mainonnan tuotantoihin tarkoitettujen työkalujen, Adform Creative Toolkitin ja DoubleClick Studion, kanssa. Syvällisemmän tarkastelun kohteina oli Adformin ja DoubleClickin tämän hetkinen rich media -formaattien valikoima. Formaattien osalta käsiteltiin vain sellaisia toteutuksia, joista järjestelmät tarjoavat valmiin, helposti muokattavan banneripohjan.
Rich media -formaattien vertailu toteutettiin valitsemalla sekä Adformin että DoubleClickin banneripohjien joukosta kaksi formaattia perusteellisempaa läpikäyntiä varten. Formaattien rakennetta tutkittiin Adobe Flash Professionalin avulla perehtymällä niiden sisäisiin komponentteihin, toiminnallisuuksiin, graafiseen toteutukseen ja ActionScript-koodiin.
Työn tuloksena ilmeni, että formaattien perusrakenne on suhteellisen samankaltainen. Adformin ja DoubleClickin rich media -toteutuksien väliset eroavaisuudet näkyvät enimmäkseen siinä, kuinka formaattien sisällön muokkaaminen on tehty mahdolliseksi. Työn tuloksena saatiin myös selville, millaisissa tilanteissa toimeksiantajan olisi suositeltavaa käyttää mitäkin järjestelmää. Yleisesti ottaen mainonnanhallintajärjestelmien käyttö tuotantotarkoituksiin on hyvin kustannustehokasta, joustavaa ja helppoa.