Yle Urheilun 2013 MM-hiihtouutisen verkkokeskustelu
Nieminen, Tuija (2013)
Nieminen, Tuija
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179292
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on tehty toimeksiantona Yle Urheilulle. Työni tavoitteena on tutkia hiihdon MM-kisojen 20.2.–3.3.2013 aikana käytyä verkkokeskustelua Ylen MM-hiihtosivustolla. Toissijaisena tavoitteena on tarkastella uutisten jakamista sosiaalisessa mediassa ja verkkokeskustelun hylättyjä kommentteja.
Yleisradio on julkisen palvelun viestintäyhtiö, jonka omistaa Suomen valtio. Yle Urheilun online-toimitus vastaa yhtiön yle.fi/urheilu-internetsivujen urheilu-uutisista. Val di Fiemmen MM-hiihtojen uutisointi keskitettiin teemasivustolle http://yle.fi/urheilu/hiihtolajit/mm_hiihdot_2013/
Työtäni ohjaavat kysymykset olivat: Kuinka paljon hiihtouutiset saavat kommentteja ja millaiset uutiset keräävät eniten kommentteja? Kuinka kommentointi vaikuttaa juttujen jakamiseen ja suosittelemiseen sosiaalisessa mediassa ja mikä vaikutus televisioinnilla on kommentointiin?
Tutkimusmenetelmäni on laadullisen tutkimuksen alle kuuluva sisällönanalyysi tekstin sisällön erittelyn kautta. Analyysissa on käytetty myös kvantitatiivista tutkimusta.
Tutkimusaineistoni keräsin ajalla 20.2.–3.3.2013 Ylen internetsivuilta sekä moderointi-työkalusta. Aineiston laajuus on 224 julkaistua uutista ja niiden yhteydessä kertyneet lähemmäs 4000 lukijakommenttia ja 2877 suositusta sosiaalisessa mediassa.
Tutkimus paljasti, että kommentteja tulee eniten lukijoita aktivoiviin uutisiin. Vilkkain verkkokeskustelu syntyi, kun lukijoita kehotettiin kysymään, kommentoimaan ja valitsemaan. Lukijat keskustelivat eniten päivänpolttavista aiheista: päävalmentajista, heikosta kisamenestyksestä ja dopingista. Eniten jaettiin uutisia, joissa oli jotain yllättävää, ainutlaatuista tai sellaista aineistoa, jota kilpailevat mediat eivät voineet tarjota.
Yleisradio on julkisen palvelun viestintäyhtiö, jonka omistaa Suomen valtio. Yle Urheilun online-toimitus vastaa yhtiön yle.fi/urheilu-internetsivujen urheilu-uutisista. Val di Fiemmen MM-hiihtojen uutisointi keskitettiin teemasivustolle http://yle.fi/urheilu/hiihtolajit/mm_hiihdot_2013/
Työtäni ohjaavat kysymykset olivat: Kuinka paljon hiihtouutiset saavat kommentteja ja millaiset uutiset keräävät eniten kommentteja? Kuinka kommentointi vaikuttaa juttujen jakamiseen ja suosittelemiseen sosiaalisessa mediassa ja mikä vaikutus televisioinnilla on kommentointiin?
Tutkimusmenetelmäni on laadullisen tutkimuksen alle kuuluva sisällönanalyysi tekstin sisällön erittelyn kautta. Analyysissa on käytetty myös kvantitatiivista tutkimusta.
Tutkimusaineistoni keräsin ajalla 20.2.–3.3.2013 Ylen internetsivuilta sekä moderointi-työkalusta. Aineiston laajuus on 224 julkaistua uutista ja niiden yhteydessä kertyneet lähemmäs 4000 lukijakommenttia ja 2877 suositusta sosiaalisessa mediassa.
Tutkimus paljasti, että kommentteja tulee eniten lukijoita aktivoiviin uutisiin. Vilkkain verkkokeskustelu syntyi, kun lukijoita kehotettiin kysymään, kommentoimaan ja valitsemaan. Lukijat keskustelivat eniten päivänpolttavista aiheista: päävalmentajista, heikosta kisamenestyksestä ja dopingista. Eniten jaettiin uutisia, joissa oli jotain yllättävää, ainutlaatuista tai sellaista aineistoa, jota kilpailevat mediat eivät voineet tarjota.