Tilaus-toimitusprosessin kehittäminen
Sinkkonen, Heli (2013)
Sinkkonen, Heli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158592
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli Nurmijärven Mosaiikkituote Oy:n tilaus- ja toimitusprosessia. Työn tavoitteena oli ratkaista ja selvittää ongelmat Nurmijärven Mosaiikkituote Oy:n tilaus- ja toimitusprosessissa ja kehittää toimintojen toimivuutta toiminnan parantamiseksi yrityksen näkökulmasta. Pääongelma oli, mikä on tilaus-toimitusprosessin nykytila ja miten sitä kehitetään. Opinnäytetyössä tutkittiin Nurmijärven Mosaiikkituote Oy:n jälkitoimituksessa olevien porraselementtien toimitusseurantaa. Yhtiöllä oli huomattava ongelma tilattujen toimitusten seurannan kanssa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen haastattelun sekä 3A Workshop -menetelmän avulla.
Työn teoriaosuus on jaettu kolmeen osaa. Ensin on käyty läpi itse tilaus-toimitusprosessia, sitten käsitelty, kuinka prosessia voidaan kehittää; sisältäen mittaamisen erilaisia työkaluja, tiedonkulun haasteita, projektin valvontaa sekä kuinka projekti lopetetaan. Teoriaosuus päättyy hankintatoimeen sisältäen hankintatoimen onnistumisen arvioinnin ja mittaamisen.
Opinnäytetyön empiriaosuus alkaa Nurmijärven Mosaiikkituote Oy:n tilaus-toimitusprosessin nykytilan kuvauksella. Tutkimustuloksista esille nousivat mittaaminen, tiedonkulku, prosessin valvonta sekä lopettaminen ja hankintatoimen kustannukset.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että case-yrityksen tilaus-toimitusprosessi on kiitettävää asiakkaan puolelta, ja yritys toimii asiakkaan toiveiden ja tarpeiden mukaisesti. Case-yrityksen ongelmat liittyvät erityisesti tiedonkulkuun ja tietojärjestelmään. Prosessissa on puutteita tiedonkulun hoitamisessa. Näiden ongelmien poistaminen helpottaa tulevaisuudessa seuraamaan jälkitoimituksessa olevien askellankkujen toimitusvarmuutta.
Yritys saa opinnäytetyöstä konkreettisia kehitysehdotuksia tilaus-toimitusprosessin parantamiseksi.
Työn teoriaosuus on jaettu kolmeen osaa. Ensin on käyty läpi itse tilaus-toimitusprosessia, sitten käsitelty, kuinka prosessia voidaan kehittää; sisältäen mittaamisen erilaisia työkaluja, tiedonkulun haasteita, projektin valvontaa sekä kuinka projekti lopetetaan. Teoriaosuus päättyy hankintatoimeen sisältäen hankintatoimen onnistumisen arvioinnin ja mittaamisen.
Opinnäytetyön empiriaosuus alkaa Nurmijärven Mosaiikkituote Oy:n tilaus-toimitusprosessin nykytilan kuvauksella. Tutkimustuloksista esille nousivat mittaaminen, tiedonkulku, prosessin valvonta sekä lopettaminen ja hankintatoimen kustannukset.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että case-yrityksen tilaus-toimitusprosessi on kiitettävää asiakkaan puolelta, ja yritys toimii asiakkaan toiveiden ja tarpeiden mukaisesti. Case-yrityksen ongelmat liittyvät erityisesti tiedonkulkuun ja tietojärjestelmään. Prosessissa on puutteita tiedonkulun hoitamisessa. Näiden ongelmien poistaminen helpottaa tulevaisuudessa seuraamaan jälkitoimituksessa olevien askellankkujen toimitusvarmuutta.
Yritys saa opinnäytetyöstä konkreettisia kehitysehdotuksia tilaus-toimitusprosessin parantamiseksi.