Jousensyöttölinjaston suunnittelu
Aro, Janne (2013)
Aro, Janne
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138040
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä suunniteltiin Unico Finlandille jousensyöttölinjasto joustinpatjalinjalle. Työn tavoitteena oli lisätä tuotannon tehokkuutta, automatisoida jousimaton kuljetus joustinpatjalinjalle ja samalla vähentää työntekijöiden fyysistä kuormitusta. Työssä pohdittiin erilaisia toteutustapoja toimivalle ratkaisulle sekä lopulta mitoitettiin sille sopivat komponentit.
Aluksi perehdyttiin joustinpatjalinjan rakenteeseen sekä sen ympäristön toimintaan, jotta pystyttiin havainnollistamaan mahdolliset ratkaisuvaihtoehdot. Jousimatto kuljetettiin kasauspöydälle, jota edeltävä työpiste oli liimausautomaatti. Kasauspöydän jälkeinen työpiste oli puristin. Jousimaton kantamiseen kasauspöydälle tarvittiin kahta työntekijää. Ennen varsinaista suunnittelua listattiin vaatimukset linjastolle, jotta saatiin rajattua toteutukseltaan mahdottomat ratkaisut pois. Vaatimuksia laitteelle olivat esimerkiksi soveltuminen muun linjaston toimintaan, turvallisuus, kaikkien jousimallien ja kokojen soveltuminen nostolaitteeseen ja jousimaton kuljettaminen kasauspöydälle sen yläpuolelta.
Työssä esiteltiin useita erilaisia mahdollisia toimivia ratkaisuvaihtoehtoja, joista myös piirrettiin SolidWorksilla havainnollistavia malleja. Vaihtoehdoista karsittiin yhteisesti toimeksiantajan edustajan kanssa huonoimmat ratkaisut pois ja keskityttiin parhaan ratkaisun jatkokehittämiseen muun linjan toimintaan sopivaksi. Kun sopivin ratkaisumalli löytyi, tehtiin kokonaisuudesta kokoonpanomalli. Nostolaitteen pystyliike toteutettiin hammastankojen avulla. Tarttumiseen käytettiin paineilmatarttujia. Sivuttaissuuntainen liike tapahtui hammashihnojen ja niihin kiinnitettyjen vaunujen avulla. Jousimaton kuljetus kasauspöydälle tapahtui tason avulla, jota liikuteltiin teleskooppijohteita pitkin hammastangon avulla. Lopuksi tehtiin linjaston toimilaitteiden suuntaa antava valinta ja mitoitus. Moottoreiksi valittiin oikosulkumoottorit ja vaihteina käytettiin hammasvaihteita.
Aluksi perehdyttiin joustinpatjalinjan rakenteeseen sekä sen ympäristön toimintaan, jotta pystyttiin havainnollistamaan mahdolliset ratkaisuvaihtoehdot. Jousimatto kuljetettiin kasauspöydälle, jota edeltävä työpiste oli liimausautomaatti. Kasauspöydän jälkeinen työpiste oli puristin. Jousimaton kantamiseen kasauspöydälle tarvittiin kahta työntekijää. Ennen varsinaista suunnittelua listattiin vaatimukset linjastolle, jotta saatiin rajattua toteutukseltaan mahdottomat ratkaisut pois. Vaatimuksia laitteelle olivat esimerkiksi soveltuminen muun linjaston toimintaan, turvallisuus, kaikkien jousimallien ja kokojen soveltuminen nostolaitteeseen ja jousimaton kuljettaminen kasauspöydälle sen yläpuolelta.
Työssä esiteltiin useita erilaisia mahdollisia toimivia ratkaisuvaihtoehtoja, joista myös piirrettiin SolidWorksilla havainnollistavia malleja. Vaihtoehdoista karsittiin yhteisesti toimeksiantajan edustajan kanssa huonoimmat ratkaisut pois ja keskityttiin parhaan ratkaisun jatkokehittämiseen muun linjan toimintaan sopivaksi. Kun sopivin ratkaisumalli löytyi, tehtiin kokonaisuudesta kokoonpanomalli. Nostolaitteen pystyliike toteutettiin hammastankojen avulla. Tarttumiseen käytettiin paineilmatarttujia. Sivuttaissuuntainen liike tapahtui hammashihnojen ja niihin kiinnitettyjen vaunujen avulla. Jousimaton kuljetus kasauspöydälle tapahtui tason avulla, jota liikuteltiin teleskooppijohteita pitkin hammastangon avulla. Lopuksi tehtiin linjaston toimilaitteiden suuntaa antava valinta ja mitoitus. Moottoreiksi valittiin oikosulkumoottorit ja vaihteina käytettiin hammasvaihteita.