SAK:n nuorten jäsenten tavoittaminen sosiaalisessa mediassa
Kemppinen, Karoliina (2013)
Kemppinen, Karoliina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305127894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305127894
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestölle SAK ry:lle. Työn tavoitteena on selvittää miten SAK tavoittaa sosiaalisessa mediassa 18–30-vuotiaat jäsenet ja mitä sosiaalisen median kanavia siihen kannattaa käyttää.
Tietoperustassa käsitellään sosiaalista mediaa ja siihen liittyviä osa-alueita kuten suunnitelmallisuutta ja sosiaalisen median roolia organisaatioissa.
Työn tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen, minkä lisäksi käytettiin havainnointia, kun selvitettiin SAK:n viestintää ja toimintaa sosiaalisessa mediassa. Tutkimus tehtiin kyselyllä, joka julkaistiin verkossa maaliskuussa 2013. Kyselyä markkinoitiin kohdejoukolle mm. Facebookissa ja siihen vastasi kahden viikon aikana 208 henkilöä. Otos oli työlle sopiva, vaikka vastausprosentti kokonaisuudessaan jäi alhaiseksi.
Yli puolet kyselyyn vastanneista ei ollut koskaan törmännyt SAK:n tarjoamiin tietoihin sosiaalisessa mediassa. Vastaajien mielestä SAK:n tulisi toimia sosiaalisessa mediassa ensisijaisesti Facebookissa, jossa SAK:n toivotaan tarjoavan uutisia ja tietoja erityisesti työelämästä, työntekijöiden oikeuksista ja tulevista tapahtumista.
SAK toimii jo jonkin verran vastaajien ehdotusten mukaan sosiaalisessa mediassa. Tulosten perusteella SAK:n toimintaa voi vielä kehittää mm. lisäämällä mahdollisuutta vuorovaikutukseen ja olemalla aktiivisempi keskustelija jäsenten kanssa.
Työssä käytetty tutkimusmenetelmä toimi hyvin ja sen avulla saatiin vastauksia työn tavoitteeseen ja sitä selventäviin tutkimuskysymyksiin. Kyselyn tulosten perusteella tilanne SAK:n ja nuorten jäsenten välillä sosiaalisessa mediassa saatiin kartoitettua. Vastaajilta saatiin myös hyviä ehdotuksia SAK:n sosiaalisen median toiminnan kehittämiseen.
Tietoperustassa käsitellään sosiaalista mediaa ja siihen liittyviä osa-alueita kuten suunnitelmallisuutta ja sosiaalisen median roolia organisaatioissa.
Työn tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen, minkä lisäksi käytettiin havainnointia, kun selvitettiin SAK:n viestintää ja toimintaa sosiaalisessa mediassa. Tutkimus tehtiin kyselyllä, joka julkaistiin verkossa maaliskuussa 2013. Kyselyä markkinoitiin kohdejoukolle mm. Facebookissa ja siihen vastasi kahden viikon aikana 208 henkilöä. Otos oli työlle sopiva, vaikka vastausprosentti kokonaisuudessaan jäi alhaiseksi.
Yli puolet kyselyyn vastanneista ei ollut koskaan törmännyt SAK:n tarjoamiin tietoihin sosiaalisessa mediassa. Vastaajien mielestä SAK:n tulisi toimia sosiaalisessa mediassa ensisijaisesti Facebookissa, jossa SAK:n toivotaan tarjoavan uutisia ja tietoja erityisesti työelämästä, työntekijöiden oikeuksista ja tulevista tapahtumista.
SAK toimii jo jonkin verran vastaajien ehdotusten mukaan sosiaalisessa mediassa. Tulosten perusteella SAK:n toimintaa voi vielä kehittää mm. lisäämällä mahdollisuutta vuorovaikutukseen ja olemalla aktiivisempi keskustelija jäsenten kanssa.
Työssä käytetty tutkimusmenetelmä toimi hyvin ja sen avulla saatiin vastauksia työn tavoitteeseen ja sitä selventäviin tutkimuskysymyksiin. Kyselyn tulosten perusteella tilanne SAK:n ja nuorten jäsenten välillä sosiaalisessa mediassa saatiin kartoitettua. Vastaajilta saatiin myös hyviä ehdotuksia SAK:n sosiaalisen median toiminnan kehittämiseen.