Uuden malliston lanseerausprosessi
Rajala, Saara; Mustonen, Jenni (2013)
Rajala, Saara
Mustonen, Jenni
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107587
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on dokumentoida toimeksiantajan uuden tuotemalliston lanseeraussuunnitelma. Tarkoituksena on sen hyödynnettävyys tulevissa lanseerauksissa. Dokumentointi on tehty pääasiassa toimeksiantajan edustajien kanssa käytyjen keskusteluiden, saatujen materiaalien sekä yrityksen kotisivuilta etsittyjen tietojen pohjalta lanseerauksen teorian käsittelyn yhteydessä esitettyä mallia hyödyntäen. Opinnäytetyö on toteutettu produktityyppisenä opinnäytetyönä.
Lanseerausprosessin dokumentoinnin lisäksi tavoitteena on ideoida ja avata tarkemmin lanseerauksen ulkoista markkinointiviestintää. Ulkoisen markkinointiviestinnän osalta on esitetty opinnäytetyön tekijöiden omia ideoita ja ehdotuksia tuotemalliston markkinointiin teoriatiedon sekä toimeksiantajan määrittämien suuntaviivojen ja aiemmin käyttämien markkinointikeinojen pohjalta. Lanseerausprosessi on kaikkiaan vuoden mittainen ajoittuen kalenterivuoteen 2013, joten lanseerauksen varsinainen toteutus ja seuranta rajautuvat ensimmäisiä lanseeraustoimenpiteitä lukuun ottamatta dokumentoinnin ulkopuolelle.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on kansainvälisen konsernin suomalainen tytäryhtiö, joten lanseerauksen dokumentointi on rajattu koskemaan vain lanseerausta Suomen markkinoille. Kansainvälinen lanseeraus ja emoyhtiön vaikutus on kuitenkin otettu huomioon niiltä osin kuin ne vaikuttavat tytäryhtiön toimintaan ja uuden malliston lanseeraukseen Suomessa.
Lopuksi opinnäytetyössä pohditaan koko opinnäytetyöprosessin etenemistä ja opinnäytetyön tekijöiden oppimista ja työskentelyä. Lisäksi esiin tuodaan jatkotoimenpide-ehdotuksia esimerkiksi seuraaville opinnäytetyön tekijöille. Lanseerauksen näkökulmasta tärkein jatkotoimenpide-ehdotus on lanseerauksen jälkiraportointi.
Lanseerausprosessin dokumentoinnin lisäksi tavoitteena on ideoida ja avata tarkemmin lanseerauksen ulkoista markkinointiviestintää. Ulkoisen markkinointiviestinnän osalta on esitetty opinnäytetyön tekijöiden omia ideoita ja ehdotuksia tuotemalliston markkinointiin teoriatiedon sekä toimeksiantajan määrittämien suuntaviivojen ja aiemmin käyttämien markkinointikeinojen pohjalta. Lanseerausprosessi on kaikkiaan vuoden mittainen ajoittuen kalenterivuoteen 2013, joten lanseerauksen varsinainen toteutus ja seuranta rajautuvat ensimmäisiä lanseeraustoimenpiteitä lukuun ottamatta dokumentoinnin ulkopuolelle.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on kansainvälisen konsernin suomalainen tytäryhtiö, joten lanseerauksen dokumentointi on rajattu koskemaan vain lanseerausta Suomen markkinoille. Kansainvälinen lanseeraus ja emoyhtiön vaikutus on kuitenkin otettu huomioon niiltä osin kuin ne vaikuttavat tytäryhtiön toimintaan ja uuden malliston lanseeraukseen Suomessa.
Lopuksi opinnäytetyössä pohditaan koko opinnäytetyöprosessin etenemistä ja opinnäytetyön tekijöiden oppimista ja työskentelyä. Lisäksi esiin tuodaan jatkotoimenpide-ehdotuksia esimerkiksi seuraaville opinnäytetyön tekijöille. Lanseerauksen näkökulmasta tärkein jatkotoimenpide-ehdotus on lanseerauksen jälkiraportointi.