PHSOTEY:n laboratorioiden rekrytointidiasarja ja harjoitteluun orientoiva informaatiomateriaali
Järvinen, Sari-Johanna; Rinne, Satu (2013)
Järvinen, Sari-Johanna
Rinne, Satu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107562
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme koostuu kahdesta erillisestä tuotoksesta. Ensimmäisessä vaiheessa teimme innovaatiotyönä Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymän (PHSOTEY) lääketieteellisen palvelujen keskukselle rekrytointidiasarjan, jota käytetään laboratoriotoimintojen esittelyyn muun muassa alan messuilla ja oppilaitoksissa. Työ toisessa vaiheessa teimme opinnäytetyönä kliinisen kemian laboratorioon harjoitteluun tuleville bioanalyytikko-opiskelijoille informaatiomateriaalin. Työmme on tyypiltään toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuloksena syntyi kaksi konkreettista tuotosta. Molempien tuotostemme lähtökohta oli luoda materiaaleille uusi muoto, mikä käytännössä tarkoitti rekrytointidiasarjan vanhan version uudistamista ja kokonaan uuden informaatiomateriaalin luomista. Asiasisältö suunniteltiin kohderyhmille sopivaksi ja erityistä huomiota kiinnitimme tuotoksiemme houkuttelevuuteen, informatiivisuuteen, selkeyteen ja johdonmukaisuuteen. Rekrytointidiasarjan tavoitteena on lisätä PHSOTEY:n myönteistä yrityskuvaa, herättää työnhakijoiden mielenkiintoa ja tuoda esille monipuoliset työllistymismahdollisuudet. Informaatiomateriaalin tavoitteena on auttaa kliinisen kemian laboratorion harjoitteluun tulevaa bioanalyytikko-opiskelijaa orientoitumaan tulevaan harjoittelujaksoon, tarjota tietoa työpaikan käytännöistä, tutustuttaa työpisteisiin, antaa tietoa työtehtävistä ja edesauttaa harjoittelun tavoitteiden asettamista. Rekrytointidiasarjan avulla uusien työtekijöiden rekrytoiminen tehostuu ja samalla se lisää yrityksen vetovoimaisuutta työnhakijoiden keskuudessa. Harjoitteluun orientoiva informaatiomateriaali auttaa opiskelijaa hahmottamaan paremmin harjoittelupaikan kokonaisuutena, mikä edistää olennaisiin asioihin keskittymistä ja oppimista.