Intranetin käytettävyys muutosviestinnässä Itä-Suomen huoltorykmentissä
Terä, Marika (2013)
Terä, Marika
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087213
Tiivistelmä
Intranet on saapunut 1990-luvun lopun jälkeen osaksi suomalaista työyhteisöä ja organisaatioviestintää. Intranet kuuluu niin sanottuun hiljaiseen viestintäteknologiaan, joka tarjoaa käyttäjälleen passiivisen mahdollisuuden käyttää sisältämänsä tietoa. Käyttäjän oman aktiivisuuden varaan jää, kuinka hän tilaisuutta hyödyntää.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tutkia Puolustusvoimien intranetpalvelun eli Torni-portaalin käyttöä viestinnän työkaluna Itä-Suomen huoltorykmentissä ja selvittää, miten työntekijät intranetiä käyttävät, kuinka luotettavana he kokevat intranetin kautta välitetyn viestinnän ja millaiset mielikuvat heillä on sen soveltuvuudesta muutosviestinnän viestintäkanavaksi. Tämän lisäksi työssä pyritään selvittämään, aiheuttavatko työntekijöiden erilaiset työtehtävät, verkon käyttö ja sinne pääsyn mahdollisuus (verk-kotoimijuus) työntekijöiden näkökulmasta eriarvoisuutta tiedon saannissa intranetistä eli onko vastaajien keskuudessa havaittavissa tässä suhteessa tietokuiluja.
Tutkimustuloksista selviää, että rykmentissä tietoverkkoihin pääsy ei tämän tutkimuksen perusteella aseta työntekijöitä eriarvoiseen asemaan tiedonsaannin suhteen. Kyselytutkimuksella kerätty aineisto myös osoittaa, että suurin osa rykmentin henkilöstöstä käyttää Tornista pääsääntöisesti sen etusivua mutta myös kokee intran luotettavaksi viestintäkanavaksi esimerkiksi muutosviestinnässä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tutkia Puolustusvoimien intranetpalvelun eli Torni-portaalin käyttöä viestinnän työkaluna Itä-Suomen huoltorykmentissä ja selvittää, miten työntekijät intranetiä käyttävät, kuinka luotettavana he kokevat intranetin kautta välitetyn viestinnän ja millaiset mielikuvat heillä on sen soveltuvuudesta muutosviestinnän viestintäkanavaksi. Tämän lisäksi työssä pyritään selvittämään, aiheuttavatko työntekijöiden erilaiset työtehtävät, verkon käyttö ja sinne pääsyn mahdollisuus (verk-kotoimijuus) työntekijöiden näkökulmasta eriarvoisuutta tiedon saannissa intranetistä eli onko vastaajien keskuudessa havaittavissa tässä suhteessa tietokuiluja.
Tutkimustuloksista selviää, että rykmentissä tietoverkkoihin pääsy ei tämän tutkimuksen perusteella aseta työntekijöitä eriarvoiseen asemaan tiedonsaannin suhteen. Kyselytutkimuksella kerätty aineisto myös osoittaa, että suurin osa rykmentin henkilöstöstä käyttää Tornista pääsääntöisesti sen etusivua mutta myös kokee intran luotettavaksi viestintäkanavaksi esimerkiksi muutosviestinnässä