Luottohallinnon kehittäminen kohdeyrityksessä erityisesti perintäprosessin ja laskutuskäytänteiden osalta
Nokua, Merja (2013)
Nokua, Merja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076947
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kohdeyrityksen luottohallintoa ja siitä erityisesti laskutuskäytänteitä ja perintäprossia sekä miettiä mahdollisia kehitysehdotuksia uutta asiakastietojärjestelmää varten.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin yrityksen lyhyen aikavälin rahoitusta, likviditeettihallintoa ja saatavien perintää sekä laskutusta. Pääpaino oli myyntisaatavien hallinnassa ja perinnässä. Työssä käsiteltiin tarkemmin vapaaehtoista perintää, siihen liittyviä säädöksiä ja hyvän perintätavan käsitteitä.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa käsiteltiin kohdeyrityksen laskutusta ja perintäprosessia. Tutkimuksessa mietittiin myös kehitysideoita uutta asiakastietojärjestelmää varten. Empiirisen osuuden aineisto oli saatu haastattelemalla kohdeyrityksen työntekijöitä sekä itse havainnoimalla.
Tutkimuksen tuloksena päädyttiin ehdottamaan kohdeyritykselle perintäprosessin ulkoistamista tai olemassa olevan järjestelmän päivittämistä. Perintäprosessin ulkoistaminen palveluntarjoajalle mahdollistaisi saatavien nopeamman kotiuttamisen ja vapauttaisi kohdeyrityksen maksunvalvonnassa työskenteleviä henkilöitä muihin työtehtäviin. Järjestelmäpäivitys toisi mahdollisuuden periä saatavia lain määräämissä aikarajoissa, mutta kasvattaisi työkuormaa tämänhetkiselle henkilöstölle.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin yrityksen lyhyen aikavälin rahoitusta, likviditeettihallintoa ja saatavien perintää sekä laskutusta. Pääpaino oli myyntisaatavien hallinnassa ja perinnässä. Työssä käsiteltiin tarkemmin vapaaehtoista perintää, siihen liittyviä säädöksiä ja hyvän perintätavan käsitteitä.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa käsiteltiin kohdeyrityksen laskutusta ja perintäprosessia. Tutkimuksessa mietittiin myös kehitysideoita uutta asiakastietojärjestelmää varten. Empiirisen osuuden aineisto oli saatu haastattelemalla kohdeyrityksen työntekijöitä sekä itse havainnoimalla.
Tutkimuksen tuloksena päädyttiin ehdottamaan kohdeyritykselle perintäprosessin ulkoistamista tai olemassa olevan järjestelmän päivittämistä. Perintäprosessin ulkoistaminen palveluntarjoajalle mahdollistaisi saatavien nopeamman kotiuttamisen ja vapauttaisi kohdeyrityksen maksunvalvonnassa työskenteleviä henkilöitä muihin työtehtäviin. Järjestelmäpäivitys toisi mahdollisuuden periä saatavia lain määräämissä aikarajoissa, mutta kasvattaisi työkuormaa tämänhetkiselle henkilöstölle.