Palveluneuvojien perehdytyssuunnitelman kehittäminen, Case: Elenia
Lehtomäki, Jaakko (2013)
Lehtomäki, Jaakko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076800
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli toimeksiantajayrityksen palveluneuvojille suunnatun perehdytyssuunnitelman kehittäminen. Toimeksiantajana oli suomalainen sähkönjakelu- ja lämpöyhtiö, Elenia Oy (jatkossa Elenia), ja hankkeen taustalla oli toimeksiantajan tarve selvittää, mikä on toimivin perehdytysmalli yrityksen tuleville palveluneuvojille. Tässä yhteydessä toimivuutta tarkasteltiin ensisijaisesti organisaation näkökulmasta eli siten, kuinka hyvin palveluneuvojat perehdytyksen jälkeen suoriutuivat heille osoitetuista työtehtävistä. Aikaisempaa, systemaattista tutkimustietoa yrityksen sisällä ei aiheesta ollut.
Tavoitteena oli uuden perehdytyssuunnitelman avulla helpottaa uusien palveluneuvojien perehdyttämistä sekä ennaltaehkäistä virheiden syntymistä. Tavoitteiden avulla pyrittiin myös välillisesti tehostamaan sisäistä oppimisprosessia sekä tekemään oppimisesta mielekkäämpää. Opinnäytetyö oli toteutukseltaan toiminnallinen ja luonteeltaan tutkimuksellinen kehittämistyö.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu perehdyttämisen luonteen avaamisesta, perehdyttämisprosessin suunnittelusta ja apuvälineistä, esimiehen roolista perehdyttämisprosessin aikana sekä kummitoiminnan hyödyntämisestä. Teoriaosuudessa esitellään myös olemassa olevia perehdyttämisen malleja. Tämän lisäksi tutkimus- ja analysointimenetelmien teoria on esitelty omissa kappaleissaan ennen tutkimustuloksia.
Laadullisina tutkimusmenetelminä käytettiin teema- ja ryhmähaastattelua sekä kyselyä. Menetelmillä saavutettujen tuloksien sekä teoreettisen viitekehyksen avulla kehitettiin tuotoksena yrityksen käyttöön uusi perehdytyssuunnitelma, jota testattiin käytännössä maaliskuussa 2013 aloittaneella uudella koulutusryhmällä.
Tavoitteena oli uuden perehdytyssuunnitelman avulla helpottaa uusien palveluneuvojien perehdyttämistä sekä ennaltaehkäistä virheiden syntymistä. Tavoitteiden avulla pyrittiin myös välillisesti tehostamaan sisäistä oppimisprosessia sekä tekemään oppimisesta mielekkäämpää. Opinnäytetyö oli toteutukseltaan toiminnallinen ja luonteeltaan tutkimuksellinen kehittämistyö.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu perehdyttämisen luonteen avaamisesta, perehdyttämisprosessin suunnittelusta ja apuvälineistä, esimiehen roolista perehdyttämisprosessin aikana sekä kummitoiminnan hyödyntämisestä. Teoriaosuudessa esitellään myös olemassa olevia perehdyttämisen malleja. Tämän lisäksi tutkimus- ja analysointimenetelmien teoria on esitelty omissa kappaleissaan ennen tutkimustuloksia.
Laadullisina tutkimusmenetelminä käytettiin teema- ja ryhmähaastattelua sekä kyselyä. Menetelmillä saavutettujen tuloksien sekä teoreettisen viitekehyksen avulla kehitettiin tuotoksena yrityksen käyttöön uusi perehdytyssuunnitelma, jota testattiin käytännössä maaliskuussa 2013 aloittaneella uudella koulutusryhmällä.