Esikouluikäisten lasten ohjatun liikuntakasvatuksen toteuttaminen päiväkodeissa
Laitinen, Emmi (2013)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Laitinen, Emmi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066421
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka esikouluikäisten lasten ohjattua liikuntakasvatusta toteutetaan päiväkodeissa. Tutkimuksella pyrin saamaan tietoa siitä, miten päiväkodeissa suunnitellaan ja toteutetaan ohjattua liikuntakasvatusta, kuinka tavoitteellista, lapsilähtöistä ja monipuolista ohjattu liikuntakasvatus on päiväkodeissa, miten usein liikuntaa järjestetään viikon aikana ja kuinka pitkäkestoisia liikuntatuokiot ovat. Pyrin saamaan tietoa myös siitä, millaisia ja miten monipuolisia tiloja sekä välineitä päiväkodeilla on käytössä, mikä on ohjaajan rooli ja tehtävä liikuntatuokion aikana, kuinka lapsia kannustetaan ja motivoidaan liikkumaan sekä mitä haasteita ja kehittämistarpeita päiväkodin työntekijät näkevät ohjatun liikuntakasvatuksen järjestämisessä.
Tutkimus on kvalitatiivinen, jossa on kvantitatiivisia piirteitä. Laadin opinnäytetyöni sähköisen kyselylomakkeen Webropol-ohjelman avulla. Lähetin kyselyn kymmeneen päiväkotiin, jotka sijaitsevat eripuolilla Mikkeliä. Kyselyyn tuli vastata yhden työntekijän, joka työskentelee esikouluikäisten lasten ryhmässä. Vastauksia sain kuusi, joten vastaus prosentti oli 60 %.
Tutkimustulosten yhteenvetona voidaan todeta, että päiväkodeissa on pyritty suunnittelemaan ja toteuttamaan ohjattua liikuntakasvatusta mahdollisimman monipuolisesti huomioiden lasten tarpeet ja, että liikuntaa järjestetään päiväkodeissa säännöllisesti. Päiväkodeilla on myös käytössänsä monipuolisesti erilaisia tiloja ja välineitä. Ohjaajan rooleihin ja tehtäviin kuuluu toimia muun muassa turvallisuuden luojana, innostajana ja kannustajana. Lapsia ei ole kuitenkaan tarvinnut suuresti kannustaa ja motivoida liikkumaan, sillä he liikkuvat innostuneesti luonnostaan. Suurimmaksi haasteeksi työntekijät kokivat liikuntasalivuorojen järjestämisen ja työntekijöiden kouluttaminen nousi suurimmaksi kehittämisenkohteeksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka esikouluikäisten lasten ohjattua liikuntakasvatusta toteutetaan päiväkodeissa. Tutkimuksella pyrin saamaan tietoa siitä, miten päiväkodeissa suunnitellaan ja toteutetaan ohjattua liikuntakasvatusta, kuinka tavoitteellista, lapsilähtöistä ja monipuolista ohjattu liikuntakasvatus on päiväkodeissa, miten usein liikuntaa järjestetään viikon aikana ja kuinka pitkäkestoisia liikuntatuokiot ovat. Pyrin saamaan tietoa myös siitä, millaisia ja miten monipuolisia tiloja sekä välineitä päiväkodeilla on käytössä, mikä on ohjaajan rooli ja tehtävä liikuntatuokion aikana, kuinka lapsia kannustetaan ja motivoidaan liikkumaan sekä mitä haasteita ja kehittämistarpeita päiväkodin työntekijät näkevät ohjatun liikuntakasvatuksen järjestämisessä.
Tutkimus on kvalitatiivinen, jossa on kvantitatiivisia piirteitä. Laadin opinnäytetyöni sähköisen kyselylomakkeen Webropol-ohjelman avulla. Lähetin kyselyn kymmeneen päiväkotiin, jotka sijaitsevat eripuolilla Mikkeliä. Kyselyyn tuli vastata yhden työntekijän, joka työskentelee esikouluikäisten lasten ryhmässä. Vastauksia sain kuusi, joten vastaus prosentti oli 60 %.
Tutkimustulosten yhteenvetona voidaan todeta, että päiväkodeissa on pyritty suunnittelemaan ja toteuttamaan ohjattua liikuntakasvatusta mahdollisimman monipuolisesti huomioiden lasten tarpeet ja, että liikuntaa järjestetään päiväkodeissa säännöllisesti. Päiväkodeilla on myös käytössänsä monipuolisesti erilaisia tiloja ja välineitä. Ohjaajan rooleihin ja tehtäviin kuuluu toimia muun muassa turvallisuuden luojana, innostajana ja kannustajana. Lapsia ei ole kuitenkaan tarvinnut suuresti kannustaa ja motivoida liikkumaan, sillä he liikkuvat innostuneesti luonnostaan. Suurimmaksi haasteeksi työntekijät kokivat liikuntasalivuorojen järjestämisen ja työntekijöiden kouluttaminen nousi suurimmaksi kehittämisenkohteeksi.