Keinoja opettajan työssä pärjäämisen tueksi
Mäki, Aki (2013)
Mäki, Aki
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056351
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni aiheeksi valitsin oppilaitoksen työhyvinvoinnin. Aihevalintani oli henkilökohtainen. Olin siirtynyt metalli- ja paperiteollisuuden maailmasta opetusmaailmaan pakoon työyhteisöjen huonovointisuutta, kateutta ja negatiivista huonovointisuutta. Yllätyksekseni ajallisesti lyhyen työskentelyn jälkeen havaitsin oppilaitoksessani työskennellessäni samat ongelmat; jopa vielä vahvempina ilmentyminä kuin aiemmassa teollisuustyön toimiessani. Kehittämishankkeeni avulla halusin selvittää mikä oppilaitoksen työyhteisön saa voimaan huonosti ja millä sitä voitaisiin parantaa.
Työyhteisöjen tilasta kuulee, lukee ja näkee koko ajan uutisia, jotka eivät ole imartelevia. Työhyvinvointia on tutkittu ja tutkitaan paljon, kuten Työterveyslaitos ja THL:n toimesta. Kehittämishankkeeni tavoitteena ei ole varsinaisesti uuden tiedon, menetelmien tai ratkaisujen löytämistä, vaan lähinnä itselleni ajatusten jäsentämistä oppilaitoksen hyvinvointisuunnitelman edistämiseksi.
Toinen osa kehittämishankettani muodostui saatujen näkemysteni vertailemisesta muutamiin aiempiin tutkimuksiin sekä omista pohdinnoista työn hyödyllisyydestä että sen käytettävyydestä jatkossa. Tavoitteena on luoda konkreettinen hyvinvointisuunnitelma toisen asteen oppilaitoksiin, jotka osalta tukisi oppilaitoksen työyhteisön hyvinvointia.
Toivon kehittämishankkeestani olevan jatkossa hyötyä pohdittaessa oppilaitosten ilmapiiriin, työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen liittyviä kysymyksiä. Lisäksi tämän kartoituksen perusteella voidaan löytää myös ideoita nuorten opettajien aloittaessa opettajana oppilaitoksen työyhteisön jäsenenä. Samoin näin edistää heidän integroitumista työyhteisöön, opettajan työhön motivoitumista ja siihen sitoutumisesta.
Työyhteisöjen tilasta kuulee, lukee ja näkee koko ajan uutisia, jotka eivät ole imartelevia. Työhyvinvointia on tutkittu ja tutkitaan paljon, kuten Työterveyslaitos ja THL:n toimesta. Kehittämishankkeeni tavoitteena ei ole varsinaisesti uuden tiedon, menetelmien tai ratkaisujen löytämistä, vaan lähinnä itselleni ajatusten jäsentämistä oppilaitoksen hyvinvointisuunnitelman edistämiseksi.
Toinen osa kehittämishankettani muodostui saatujen näkemysteni vertailemisesta muutamiin aiempiin tutkimuksiin sekä omista pohdinnoista työn hyödyllisyydestä että sen käytettävyydestä jatkossa. Tavoitteena on luoda konkreettinen hyvinvointisuunnitelma toisen asteen oppilaitoksiin, jotka osalta tukisi oppilaitoksen työyhteisön hyvinvointia.
Toivon kehittämishankkeestani olevan jatkossa hyötyä pohdittaessa oppilaitosten ilmapiiriin, työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen liittyviä kysymyksiä. Lisäksi tämän kartoituksen perusteella voidaan löytää myös ideoita nuorten opettajien aloittaessa opettajana oppilaitoksen työyhteisön jäsenenä. Samoin näin edistää heidän integroitumista työyhteisöön, opettajan työhön motivoitumista ja siihen sitoutumisesta.