Urapolkuna restaurointiyrittäjyys : Pienyrityksen liiketoimintasuunnitelma
Mero, Henna (2013)
Mero, Henna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305046206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305046206
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää pienyrittäjyyttä restauroinnin alalla. Työ on jaettu kahteen osaan, jossa ensimmäisessä käsitellään restaurointiyrittäjyyttä erikoistumisen, verkostoitumisen sekä hinnoittelun kautta sekä yrittäjäksi ryhtymisen edellytyksiä. Toisessa osassa esitellään perustettavan restaurointiyrityksen liiketoimintasuunnitelma. Tavoitteena oli selvittää restaurointialan yrittämiseen liittyviä erikoispiirteitä ja saattaa oman yrityksen liikeidea kirjalliseen muotoon.
Tämän opinnäytetyön puitteissa kirjoitettua liiketoimintasuunnitelmaa tullaan myöhemmin käyttämään pohjana kattavamman suunnitelman työstämisessä, valmistumisen jälkeisten yrittäjyyskurssien suorittamisen yhteydessä. Tutkimusmenetelminä on käytetty yrittäjähaastatteluita sekä Kymenlaakson ammattikorkeakoulun restauroinnin alan opiskelijoille suoritettua yrittäjyyskyselyä. Työn lähdemateriaalina on haastattelujen ja kyselyn ohella käytetty yrittäjyyteen liittyvää kirjallisuutta sekä Internet -sivuja. Yrittäjähaastatteluihin osallistui kahdeksan restaurointialan yrittäjää ja haastattelut suoritettiin sähköpostin kautta. Opiskelijoille tehdyn kyselyn avulla haluttiin kartoittaa heidän suhtautumistaan yrittäjyyteen sekä valmiutta ryhtyä yrittäjäksi.
Restaurointiala on yrittäjävaltaista. Hyvien verkostosuhteiden luominen ja oman osaamisen erikoistaminen ovat keskeisiä tekijöitä kannattavan liiketoiminnan harjoittamisessa. Kyselyyn vastanneista opiskelijoista 87 % harkitsee yrittäjäksi ryhtymistä valmistumisen jälkeen. Restaurointikoulutukseen tulisikin enemmän sisällyttää yrittäjyysnäkökulmaa. Työllistymismahdollisuudet muiden palvelukseen ovat pienet. Useat työllistyvät ammatinharjoittajina toiminimellä, mutta osuuskuntien perustaminen on myös melko yleistä.
Perustettavan yrityksen liiketoimintasuunnitelmassa kuvataan liikeidea, kartoitetaan asiakaskohderyhmiä ja kilpailijoita, esitellään palvelukonsepti sekä markkinointikeinoja.
Tämän opinnäytetyön puitteissa kirjoitettua liiketoimintasuunnitelmaa tullaan myöhemmin käyttämään pohjana kattavamman suunnitelman työstämisessä, valmistumisen jälkeisten yrittäjyyskurssien suorittamisen yhteydessä. Tutkimusmenetelminä on käytetty yrittäjähaastatteluita sekä Kymenlaakson ammattikorkeakoulun restauroinnin alan opiskelijoille suoritettua yrittäjyyskyselyä. Työn lähdemateriaalina on haastattelujen ja kyselyn ohella käytetty yrittäjyyteen liittyvää kirjallisuutta sekä Internet -sivuja. Yrittäjähaastatteluihin osallistui kahdeksan restaurointialan yrittäjää ja haastattelut suoritettiin sähköpostin kautta. Opiskelijoille tehdyn kyselyn avulla haluttiin kartoittaa heidän suhtautumistaan yrittäjyyteen sekä valmiutta ryhtyä yrittäjäksi.
Restaurointiala on yrittäjävaltaista. Hyvien verkostosuhteiden luominen ja oman osaamisen erikoistaminen ovat keskeisiä tekijöitä kannattavan liiketoiminnan harjoittamisessa. Kyselyyn vastanneista opiskelijoista 87 % harkitsee yrittäjäksi ryhtymistä valmistumisen jälkeen. Restaurointikoulutukseen tulisikin enemmän sisällyttää yrittäjyysnäkökulmaa. Työllistymismahdollisuudet muiden palvelukseen ovat pienet. Useat työllistyvät ammatinharjoittajina toiminimellä, mutta osuuskuntien perustaminen on myös melko yleistä.
Perustettavan yrityksen liiketoimintasuunnitelmassa kuvataan liikeidea, kartoitetaan asiakaskohderyhmiä ja kilpailijoita, esitellään palvelukonsepti sekä markkinointikeinoja.