Luonnosta uusia matkailutuotteita Imatran seudulla käyttäjäkokemusten valossa ja palvelumuotoilun keinoin
Utti, Saara (2013)
Utti, Saara
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036129
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii miten käyttäjälähtöistä palvelumuotoilua voi käyttää työkaluna luontomatkailutuotteiden kehittämisessä Imatran seudulla. Työ linkittyy Imatran Seudun Kehitysyhtiö Oy:n Luonnosta uusia matkailutuotteita -hankkeeseen. Hankkeen tavoitteena on löytää Imatran seudulta luontomatkailuun liittyviä uusia matkailutuotepotentiaaleja, jotka rakentuvat seudun luonnon ja matkailullisten vetovoimatekijöiden varaan.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan palvelumuotoilun ja asiakaslähtöisen palvelumuotoilun keinoja ja merkitystä luontomatkailutuotteiden kehittämisessä. Työn painotus on produktiivisessa työssä jolloin tuotanto-organisaatioiden rajat himmenevät asiakaslähtöisen tarkastelun edessä.
Lopputuloksena esitellään esimerkkejä Imatran Seudun Kehitysyhtiö Oy:n Luonnosta uusia matkailutuotteita –hankkeessa syntyneitä palvelukokonaisuuspilotteja ja toimintamalleja. Palvelukokonaisuuspilotteja ja toimintamalleja ei ole suunnattu yhdelle yritykselle tai toimijalle tai yhdelle tuotteelle, vaan ne on rakennettu asiakaslähtöisesti kokonaisuuksiksi. Palvelukokonaisuuksiksi, joissa Imatran seudun toimijoiden tuotteet ja palvelut ovat selkeästi paketoitu yhteen pakettiin. Toimintamalleiksi, jotka helpottavat Imatran seudun matkailuyrityksiä tekemään palvelukokemuksista elämyksiä ja eheitä ketjuja.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan palvelumuotoilun ja asiakaslähtöisen palvelumuotoilun keinoja ja merkitystä luontomatkailutuotteiden kehittämisessä. Työn painotus on produktiivisessa työssä jolloin tuotanto-organisaatioiden rajat himmenevät asiakaslähtöisen tarkastelun edessä.
Lopputuloksena esitellään esimerkkejä Imatran Seudun Kehitysyhtiö Oy:n Luonnosta uusia matkailutuotteita –hankkeessa syntyneitä palvelukokonaisuuspilotteja ja toimintamalleja. Palvelukokonaisuuspilotteja ja toimintamalleja ei ole suunnattu yhdelle yritykselle tai toimijalle tai yhdelle tuotteelle, vaan ne on rakennettu asiakaslähtöisesti kokonaisuuksiksi. Palvelukokonaisuuksiksi, joissa Imatran seudun toimijoiden tuotteet ja palvelut ovat selkeästi paketoitu yhteen pakettiin. Toimintamalleiksi, jotka helpottavat Imatran seudun matkailuyrityksiä tekemään palvelukokemuksista elämyksiä ja eheitä ketjuja.