Mobile web apps as an alternative to native mobile apps : The future of mobile web apps on the competitive marketplace
Hellbom, Kim (2013)
Hellbom, Kim
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025963
Tiivistelmä
Mobile applications developed with web technologies have been around for some time, but they have not yet been able to compete with native applications in form of consumer reach and user experience. Native applications have been the number one choice for con-sumers, mainly because of their powerful distribution channels and also because very few people actually know what a mobile web app is.
In this thesis I will find out if mobile web apps will be able to compete with native appli-cations in the foreseeable future. I will compare native, web and hybrid mobile application solutions in form of customer reach, development cost, development speed and produc-tion environments. A hybrid solution called PhoneGap that enables mobile web app de-velopers to wrap their app in a native container and upload it to an app store will be com-pared to web and native solutions. This will not be a theoretical study. Research made for this thesis will be based on the experience I got while developing a mobile web app with the Phone-
Gap framework. To gain an understanding on what consumers think of mobile web appli-cations, an interview will be conducted in the end of this thesis.
Results from this study show that mobile web applications will have a chance of compet-ing with native mobile applications in the near future. Consumers are ready to start using web apps over native apps, as long as the user experience is good. A digital distribution platform is inevitable if mobile web applications are to have the same reach of customers as native applications.
Finally I will summarize the results and present my conclusion and ideas for further study on the subject. Mobila webbapplikationer har funnits på marknaden i flera år, men de har inte lyckats tävla med nativa applikationer i form av kundnåbarhet och användarupplevelse. Nativa mobilapplikationer har varit konsumenternas primära val, tack vare deras väl utvecklade distribueringssystem och för att människor helt enkelt inte har hört om mobila
webapplikationer.
I mitt arbete kommer jag att undersöka ifall mobila webbapplikationer kommer att kunna tävla med nativa mobilapplikationer inom den förutsebara framtiden. Jag kommer att jämföra nativa, webb och hybrida mobilapplikationslösningar i form av kundnåbar-het, utvecklingskostnader, utvecklingshastighet och produktionsmiljöer.
En hybridlösning som heter PhoneGap möjliggör uppladdningen av en mobil webbap-plikation till en digital distribueringskanal och denna lösning kommer att jämföras med webb och nativa utvecklingslösningar. Eftersom arbetet inte är en teoretisk studie, base-rar sig studierna på erfarenhet jag fått från att utveckla en mobil webbapplikation med PhoneGap ramverket. För att få en bild över konsumenternas åsikt om mobila webbap-plikationer, kommer en intervju att hållas i slutet av denna studie.
Resultat från denna studie visar att mobila webbapplikationer sannerligen har en möjlig-het att tävla med nativa mobilapplikationer i när framtiden. Konsumenterna är beredda på att börja använda mobila webbapplikationer istället för nativa mobilapplikationer, så länge användarupplevelsen är lika bra. För mobila webbapplikationer att nå samma mängd konsumenter som nativa mobilapplikationer gör, kommer en digital distribu-
eringskanal att vara oundviklig.
Slutligen kommer jag att sammanfatta resultaten och presentera min slutsats samt idéer för vidare undersökning inom området.
In this thesis I will find out if mobile web apps will be able to compete with native appli-cations in the foreseeable future. I will compare native, web and hybrid mobile application solutions in form of customer reach, development cost, development speed and produc-tion environments. A hybrid solution called PhoneGap that enables mobile web app de-velopers to wrap their app in a native container and upload it to an app store will be com-pared to web and native solutions. This will not be a theoretical study. Research made for this thesis will be based on the experience I got while developing a mobile web app with the Phone-
Gap framework. To gain an understanding on what consumers think of mobile web appli-cations, an interview will be conducted in the end of this thesis.
Results from this study show that mobile web applications will have a chance of compet-ing with native mobile applications in the near future. Consumers are ready to start using web apps over native apps, as long as the user experience is good. A digital distribution platform is inevitable if mobile web applications are to have the same reach of customers as native applications.
Finally I will summarize the results and present my conclusion and ideas for further study on the subject.
webapplikationer.
I mitt arbete kommer jag att undersöka ifall mobila webbapplikationer kommer att kunna tävla med nativa mobilapplikationer inom den förutsebara framtiden. Jag kommer att jämföra nativa, webb och hybrida mobilapplikationslösningar i form av kundnåbar-het, utvecklingskostnader, utvecklingshastighet och produktionsmiljöer.
En hybridlösning som heter PhoneGap möjliggör uppladdningen av en mobil webbap-plikation till en digital distribueringskanal och denna lösning kommer att jämföras med webb och nativa utvecklingslösningar. Eftersom arbetet inte är en teoretisk studie, base-rar sig studierna på erfarenhet jag fått från att utveckla en mobil webbapplikation med PhoneGap ramverket. För att få en bild över konsumenternas åsikt om mobila webbap-plikationer, kommer en intervju att hållas i slutet av denna studie.
Resultat från denna studie visar att mobila webbapplikationer sannerligen har en möjlig-het att tävla med nativa mobilapplikationer i när framtiden. Konsumenterna är beredda på att börja använda mobila webbapplikationer istället för nativa mobilapplikationer, så länge användarupplevelsen är lika bra. För mobila webbapplikationer att nå samma mängd konsumenter som nativa mobilapplikationer gör, kommer en digital distribu-
eringskanal att vara oundviklig.
Slutligen kommer jag att sammanfatta resultaten och presentera min slutsats samt idéer för vidare undersökning inom området.